Show simple item record

dc.contributor.advisorKanwal, Shaista
dc.contributor.advisorMartiny, André
dc.contributor.authorNordberg, Bjørn
dc.date.accessioned2022-09-21T16:23:50Z
dc.date.available2022-09-21T16:23:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:108222816:52153482
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020317
dc.description.abstractSammendrag Tidlig i min yrkeskarriere som matematikklærer, oppdaget jeg at mange elever ikke kobler skolematematikken opp mot matematikken de møter i hverdagen. Mange av disse vil derfor ikke se relevansen med å lære ulike matematiske fagområder, og validerer heller ikke de matematiske resultatene opp mot hverdagens logikk. Disse oppdagelsene har ført til at jeg på ulike måter har forsøkt å endre egen undervisningspraksis, ved å blant annet benytte modellering som tilnærming i min undervisning. Studien vil bli gjennomført i temaet personlig økonomi med elever fra 10.klasse, som er et år der elevene får mye informasjon om videregående og framtidige yrkesvalg. Håpet er at en modelleringstilnærming til dette temaet vil treffe elevene der de er, og bli oppfattet som relevant. Jeg har min egen oppfatning av fordeler og ulemper med denne tilnærmingen, men i denne studien har jeg vært interessert i hvilke oppfatninger elevene har. I tillegg er jeg interessert i å vite om elevene oppfatter at det oppstår noen blokader i en slik modelleringsprosess. Forskningsspørsmålene mine er som følger: «Hvilke fordeler og ulemper oppfatter elever at modellering som tilnærming til temaet personlig økonomi har?» «I Hvilke(n) deler av modelleringsprosessen i oppgaven med personlig økonomi oppfatter elevene at det oppstår blokader?» Teorien jeg har benyttet er knyttet opp mot matematisk modellering og modeller, med fokus på Blum og Blomhøj sine tilnærminger. I tillegg har jeg benyttet meg av teori med kategorisering av elevers oppfatninger, og da særlig benyttet kategoriene til McLeod. Denne studien har jeg definert som en kasusstudie med kvalitative forskningsmetoder som observasjon, spørreundersøkelse og semistrukturerte intervju. Mine funn tyder på at elevene oppfatter at fordelene med modellering som tilnærming til personlig økonomi er at det oppleves mer relevant, realistisk og personlig. Dette oppfatter de at øker motivasjonen, noe som igjen fører til økt læring. En annen fordel elevene peker på, er at «alle» kan få hjelp hjemme. Ulempen med denne tilnærmingen mener de er tidsbruk. Dette oppfatter de kommer av blokader underveis i modelleringsprosessen, og nevner spesifikt oppstartsfasen og pre-matematiseringen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleModellering som tilnærming til personlig økonomi
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record