Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHunnes, John Arngrim
dc.contributor.authorJohnston, Benjamin Grosås
dc.date.accessioned2022-08-05T16:23:50Z
dc.date.available2022-08-05T16:23:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110159342:2480701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010447
dc.description.abstractDet har i denne masteroppgaven blitt undersøkt hvordan transportnæringen på vei kan bidra til å redusere eget klimautslipp. Spesifikt ved å se hvilket syn næringen har på det grønne skiftet samt hvilke hindringer og pådrivere de har for å foreta ett grønt skifte. Dette har blitt gjort gjennom en rekke kvalitative intervju med individer som er aktive i næringen og som alle har mellom 20-30 års erfaring fra forskjellige stillinger i transportbedrifter. Dette inkluderer stillinger som daglige ledere, driftsledere, logistikk ansvarlige, lastebilsjåfører og eiere. Funnene av oppgaven tyder på at næringen i årene som kommer er klare for å foreta ett større skifte til nullutslippskjøretøy som batteri elektriske kjøretøy. Måten næringen ønsker at dette skal gjøres på er gjennom bistand fra myndigheten, ved at det offentlige må sørge for at det settes krav til bruk av nullutslippskjøretøy i offentlige prosjekter som påroper seg behov av transport. For å veie opp for de ekstra høye innkjøpskostnadene transportbedriftene må påta seg ved innkjøp av nullutslippskjøretøy må disse også utløse en høyere økonomisk støtte, slik at bedrifter får ett økonomisk intensiv for å satse på nullutslippsteknologi. Satsingen på nullutslippskjøretøy vil også medføre behovet for utbygging av infrastruktur i form av ladestasjoner langs Norges veinettverk, disse burde plasseres nære storbyer, langs veier som opplever særlig mye tungtrafikk og på rasteplasser som er tilegnet større kjøretøy. Hydrogen, HVO og biodiesel er også vurdert i oppgaven som alternativer til tradisjonell diesel, med varierende utfall. Hydrogen kan tas i bruk i transporten når nødvendig infrastruktur er på plass og teknologien begynner å bli moden for bruk. Hydrogen har fordelen ved at tanking av kjøretøyet vil ta opp lite tid i motsetning til dagens elektriske kjøretøy. HVO og biodiesel kan på overflaten regnes som det mest effektive virkemiddelet for å redusere dagens utslipp, men ansees som en heller urealistisk løsning grunnet lave produksjonsmengder og adskillig høyere pris enn konvensjonell diesel.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDet grønne skiftet i norsk veitransport
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel