Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHunnes, John Arngrim
dc.contributor.authorUdjus, Maria Blindheim
dc.date.accessioned2022-08-05T16:23:24Z
dc.date.available2022-08-05T16:23:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110159342:22520942
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010421
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVerdens utfordringer med høyt forbruk av varer og tjenester og store klimaskadelige utslipp krever at mennesker og bedrifter omstiller seg. Finansnæringen omtales av flere som en aktør med stort potensiale til å ta en rolle i den grønne omstillingen. Norske banker eksponeres for store deler av næringslivet gjennom sine bedriftskunder, og finansnæringens potensiale for å være en pådriver for bærekraft vil innebære et behov for samarbeid, kompetanse og kunnskapsdeling. Flertallet av bankene i Norge forventer at EU-taksonomien vil bli styrende for deres arbeid fremover. Selv om de fleste små og mellomstore bedrifter ikke vil omfattes av taksonomien, synes det å være en usikkerhet rundt hvordan bedriftene forventer å påvirkes indirekte gjennom andre ledd i deres verdikjeder. Formålet med denne masterstudien var å kartlegge hvordan små og mellomstore bedrifter kan benytte sin bankrelasjon til å bli mer bærekraftige. For å besvare denne problemstillingen har relevant teori om bærekraft, samfunnsansvar og kunnskapsformidling blitt belyst og benyttet til å diskutere funn fra intervju med Lillesands Sparebank og et utvalg av deres bedriftskunder i ulike næringer. Gjennom tre forskningsspørsmål har det blitt sett nærmere på bankens insentiver for kunnskapsformidling, hvordan banken kan være en kunnskapsformidler og pådriver for bærekraft, samt hvordan bedriftene tenker om å benytte banken som en ressurs i utviklingen av sitt bærekraftsarbeid. Hensikten med forskningsspørsmålene har vært å se om det er samsvar mellom bankens perspektiv og bedriftskundenes perspektiv. Funn fra intervjuene viser at bankens insentiver på den ene siden innebærer et ønske om å bidra positivt til kundenes mulighet for vekst og overlevelse i lokalsamfunnet. På den andre siden må de også hensynta egne krav til rapportering, i tillegg til den finansielle risikoen og omdømmerisikoen som oppstår ved å finansiere ikke-bærekraftige aktiviteter. Bedriftene synes å ha et variert kunnskapsnivå om bærekraft, og få viser kjennskap til hvordan EU- taksonomien kan påvirke dem. Rådgivningssamtalen vil bli en viktig arena for banken til å fremme sitt budskap om hvorfor bedriftene aktivt bør forholde seg til bærekraft. Studien konkluderer med at små og mellomstore bedrifter kan dra nytte av hjelp fra sin lokale bankforbindelse til å bli mer bærekraftige, selv om de ikke nødvendigvis ser det for seg slik situasjonen er i dag. Sparebankenes rolle som en bidragsyter til samfunnet kan forsterkes ved å hjelpe sine bedriftskunder med å øke sin kunnskap om bærekraft og forstå omfanget av de
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBanken som kunnskapsformidler og pådriver for bærekraft
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel