Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeskestad, Terje
dc.contributor.authorLie, Julie
dc.date.accessioned2022-08-05T16:23:21Z
dc.date.available2022-08-05T16:23:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:110159342:66016168
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010416
dc.description.abstractI moderne tid har bedrifters styringssystemer utviklet seg fra tradisjonell belønningsledelse til en mer tilpasningsdyktig og dynamisk tilnærming. Denne masteroppgaven er basert på forskningen til Malmi & Brown (2008) sitt utsagt «Management Control System as a Package», hvor belønning blir ansett som en inkorporert del av styringssystemet. Forskningen tar for seg en konkret Bedrift sitt belønningssystem, innenfor teknologileverandør sektoren, og trekker slutninger basert på gjennomført undersøkelse og teori. Oppgaven tar dermed for seg følgende problemstillinger: «En evaluering av en konkret Bedrift sitt belønningssystem» og «En anbefaling av videre utvikling av den konkrete Bedriften sitt belønningssystem» Formålet med denne oppgaven er å evaluere Bedriftens belønningssystem basert på behovs-, motivasjons og forventningsteorier, for å undersøke hvorvidt Bedriften opererer med gode belønningsløsninger. Basert på evalueringen vil det uttrykkes anbefalinger om videre utvikling av belønningssystemet, tilpasset medarbeidernes motivasjon. For å besvare problemstillingene ble det gjennomført et kvalitativt dybdeintervju og en kvantitativ spørreundersøkelse. Evaluering av Bedriftens belønningssystem viser en svak kombinasjon av finansiell og ikke-finansiell belønningsmetode, noe som teorier forutsetter at begge må eksistere for å unngå vridningseffekter. Funn i undersøkelsen viser at finansiell belønningsmetode isolert sett er savnet i dagens system, og er ønsket uavhengig av hvordan denne utformes. Analysen viser indikasjoner på at ledelsesmetoden trekker i retning av Beyond Budgeting, hvor organisasjonskultur og høyt kvalifiserte medarbeidere er prioritert. Belønningssystemet er i dag delt, hvor salgsavdelingen oppnår provisjon basert på individuelle kontraktsinngåelser, og resterende medarbeidere ikke har finansiell belønning utover høy grunnlønn. Anbefaling for videreutvikling av belønningssystemet inkluderer aksjeopsjon for alle medarbeidere, fortsette provisjonsutbetaling for salg og kommunisere at høy grunnlønn er av finansiell betydning. Dersom Bedriften klarer å kommunisere at den allerede eksisterende høye grunnlønnen er en motivasjonsfaktor, vil medarbeiderne kunne se sammenheng mellom den finansielle utbetalingen og faktiske prestasjonene, for de rutinepregete arbeidsoppgavene utenfor salg.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBelønning og insentiver: I en teknologileverandør bedrift
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel