Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyvertsen, Eirin
dc.date.accessioned2015-09-18T07:22:29Z
dc.date.available2015-09-18T07:22:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300675
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractI Norge bor det 21.000 mennesker med utviklingshemming. Den politiske målsettingen om et samfunn for alle har lenge preget norsk politikk og er forankret i en visjon om økt deltakelse og inkludering for personer med funksjonsnedsettelser i ulike sammenhenger i dagliglivet slik som skole, fritid, arbeid og samfunnet generelt. Imidlertid viser det seg at mange elever med utviklingshemming blir tatt ut av ordinær skole og plassert i spesialgrupper eller spesialskole og som voksne arbeider mange ved segregerte tilrettelagte arbeidssteder. På fritiden benytter mange seg også av tilrettelagte fritidsaktiviteter Utviklingshemming kan være forbundet med et stigma, noe som gjør at mennesker kan bli tillagt egenskaper basert på andres førsteinntrykk og oppfatninger. Mennesker som innehar et stigma er også mer utsatt for ekskludering. Ekskludering som baserer seg på et stigma er ofte delt med andre som tilhører samme kategori, og kan ses i sammenheng med sosial identitet. Det kan derfor virke som kategorien utviklingshemmet til tider kan dominere over andre egenskaper mennesker med utviklingshemming også har, noe som kan virke begrensende på deres utfoldelsesmuligheter. Formålet med denne studien har vært å få kunnskap om hvilke faktorer mennesker med utviklingshemming opplever som inkluderende og ekskluderende sett ut fra deres ståsted, og problemstillingen i denne studien er: Hvilke faktorer oppleves som viktige med hensyn til inkludering for mennesker med utviklingshemming og hva oppleves som ekskluderende? Det har også vært et mål å få kunnskap om det å leve med en funksjonsnedsettelse, og om dette eventuelt kan innebære utfordringer med hensyn til temaer som er tett koblet til stigmatisering og kategorisering. Som tilnærming har jeg gjort meg en kvalitativ studie hvor jeg har intervjuet fire voksne personer med utviklingshemming. Siden jeg selv arbeider med mennesker med utviklingshemming, falt det naturlig å rekruttere informanter ut fra mitt arbeidssted. Samtlige av informantene arbeider innen tilrettelagte virksomheter. Utgangspunktet for intervjuene var livsarenaene skole, arbeid og fritid. For å besvare problemstillingen har jeg, sammen med intervjumaterialet, benyttet meg av teorier om inkludering, ekskludering, stigmatisering, kategorisering og sosial identitet. I intervjuene kommer det frem at inkludering handler om å være en del av et sosialt fellesskap og bli sett på som enkeltindivider og ikke som en gruppe, hvor vennskap og samhold viser seg å være viktige faktorer. Videre handler inkludering for informantene om å bli gitt muligheten til deltakelse gjennom tilrettelagte aktiviteter ut fra den enkeltes forutsetninger. Samtidig gir informantene uttrykk for at de trives best i sammen med andre som er i samme kategori som 3 dem selv. Faktorer som indikerer ekskludering viser seg å være det motsatte av de inkluderende faktorene; mangel på felleskap, ikke bli sett på som det mennesket de er, mangel på deltakelse og mangel på mestring. Mennesker med utviklingshemming blir ofte forhåndsdefinerte og sett på som en homogen gruppe i stedet for det enkeltmennesket de er. Dette kommer frem i intervjuene også når det gjelder stigmatisering og kategorisering. Det viser seg også at stigmatisering kan være ekskluderende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.title”Jeg tror det handler om åssen folk behandler deg” En kvalitativ studie av mennesker med utviklingshemming og deres opplevelse av inkludering og ekskluderingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber86 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel