Hvilke erfaringer har foreldre med 2-6 åringer som ikke vil spise?
Abstract
Bakgrunn: Barn vil ikke alltid vil spise. Dette kan være mat de har smakt før, eller det kan
være ny mat. 2-6 års alderen er avgjørende i barnas utvikling fordi mange matvaner og
smakspreferanser formes i denne perioden. Tidligere forskning viser at foreldres atferd og
matvaner er sentrale i utviklingen av barnas spise-atferd, men at forbindelsene mellom
hjemmemiljø og matatferd er komplekse.
Hensikt og problemstilling: Formålet med oppgaven er å kvalitativt syntetisere studier som
sier noe om hvilke erfaringer foreldre har med 2-6 åringer som ikke vil spise.
Metode: Studien er en kvalitativ metasyntese ifølge Sandelowski og Barossos retningslinjer.
Litteratursøk i Scopus, Medline og Cinahl resulterte i 385 unike treff, og 9 studier ble
inkludert. Inkluderte studier ble kritisk vurdert ved hjelp av vurderingsverktøyet QARI critical
appraisal tools. Kvalitativ innholdsanalyse ble utført av hvert resultatkapittel, og
analyseverktøyet Nvivo 10 ble brukt. Funnene ble presentert ved kvalitativ metaoppsummering
(qualitative metasummary) og kvalitativ syntese (qualitative metasynthesis).
Resultat: Motivering og å være konsekvent bidrar til at barna spiser, mens distraherende
faktorer, tvang, og å ikke være konsekvent bidrar til at barna ikke spiser. At barna ikke spiser
oppleves negativt, og flest foreldre søker råd gjennom helsepersonell og TV. Det at barna ikke
liker maten skyldes både forhold hos barnet selv og påvirkning av at andre ikke liker maten.
Konklusjon: Forhold hos barna selv og foreldres atferd og vaner bidrar mest til at barna spiser
eller ikke spiser. Foreldre opplever det vanskelig når barna ikke spiser, og flertallet søker råd
utenfor egen familie.
Description
Masteroppgave folkehelsevitenskap- Universitetet i Agder, 2015