Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSkoge, Joakim Vagle
dc.date.accessioned2015-09-07T07:54:26Z
dc.date.available2015-09-07T07:54:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298850
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for oppgaven er globaliseringen av markedet for norske bedrifter, og mer spesifikt utstyrleverandører til oljebransjen. Med stadig større internasjonal konkurranse er norske bedrifter nødt til å ta grep for å være konkurransedyktige mot lavkostland, spesielt når kvaliteten på det som produseres i disse høykostlandene er høy og økende. For å være konkurransedyktige blir norske produsenter nødt til å differensiere og tillegge sine produkter merverdi. En måte å gjøre dette på er gjennom tjenestefisering. Tjenestefisering er strategien som omhandler å ikke bare selge et produkt, men selge en pakke med produkt og tjenester sammen. Dette kan foregå på mange forskjellige måter fra helt enkelt vedlikehold til full overtakelse av drift. Denne oppgaven forsøker å se på teorien som allerede ligger til grunn og sjekke hvor relevant denne er opp mot markedet for bedrifter i oljebransjen i Agder i dag. Oppgaven begynner med en gjennomgang av teori som forsøker å finne ut hva vi vet og ikke minst ikke vet i dag. Gjennom dette arbeidet er det spesielt hull når det kommer til mindre bedrifter og spesielle geografiske steder og bransjer som stikker ut som minst forsket på. På bakgrunn av dette ønsket jeg å se på kun en bransje og i ett område – er det slik at teorien på tjenestefisering passer inn i dette segmenterte markedet? Oppgaven finner en utbredt bruk av tjenestefisering blant disse bedriftene, men den finner også klare begrensninger i hvor langt bedriftene går. Det kommer frem at det er forskjeller for hvordan disse bedriftene tjenestefiserer med hensyn på oljebransjen og med hensyn på andre bransjer de opererer i. Rapporten diskuterer hvorfor disse forskjellene oppstår i forhold til teorien og hvorfor det er forskjell mellom bedriftene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleTjenestefisering blant oljebransjens utstyrsleverandører En case studie av tjenestefisering blant små/mellomstore utstyrsleverandører til oljebransjen i Agder.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber70 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel