Show simple item record

dc.contributor.authorHidle, Kari-Mette Walmann
dc.contributor.authorSkarpenes, Ove
dc.date.accessioned2022-03-24T12:14:41Z
dc.date.available2022-03-24T12:14:41Z
dc.date.created2021-12-28T15:23:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHidle, K.W. & Skarpenes, O. (2021) ”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag Nordidactica. 2021, 11 (3), 24-50.en_US
dc.identifier.issn2000-9879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2987357
dc.description.abstractI 2020 trådte det nye læreplanverket, Kunnskapsløftet 2020, i kraft i norsk skole. I artikkelen har vi valgt samfunnsfaget i ungdomsskolen som eksempelstudium. Vi presenterer en detaljert, empirinær analyse av forholdet mellom kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige tema i læreplanstrukturen for skolefag, samt forholdet mellom disse og overordnet del. Eksempelet er avgrenset til samfunnsfaget på ungdomsskolen, og basert på det forskriftsfestede planverket og den digitale støttemodulen. Funnene i denne delen av analysen gir praktisk kunnskap om læreplanene som er helt sentral for lærerutdannere og lærere, og som har overføringsverdi (og relevans) for fagdidaktikk for andre skolefag. I artikkelens andre del diskuteres implikasjonene av disse funnene, og vi artikulerer et kunnskapsteoretisk behov for en langt større diskusjon av (1) hvordan det kan styres etter læreplanene, (2) forholdet mellom skolefag og kompetanser som organiserende i opplæringen, og (3) hvilke typer kunnskap lærernes profesjonalitet skal forankres i. Vi konkluderer med at læreplanstrukturen er usedvanlig kompleks, og den mangler den logiske og faglige integritet som er nødvendig for at det kan fungere hensiktsmessig som styringsverktøy. Dette tilsløres, snarere enn å oppklares, ved hjelp av den digitale støttemodulen – noe som gjør at læreplanverket fremstår som «formalistisk obskurantisme».en_US
dc.description.abstractIn 2020 the new National Curriculum, Knowledge Promotion Reform 2020, was implemented in Norwegian schools. In this article we present a detailed empirical analysis of the relationship between competence aims, core elements (disciplinary knowledge and transversals skills) and interdisciplinary topics in the National Curriculum. The discussion is limited to the school subject social studies at the secondary level (ages 13-15). The findings provide practical knowledge about the curricula that will prove useful for teacher educators and teachers. In the second part of the article, we discuss the implications of the findings and call for a theoretical informed discussion of (1) governance in school, (2) the content of curriculum, and (3) the teachers’ professionalism. We conclude that the curriculum structure is exceptionally complex, lacking both logical integrity and consistency. And since the digital module seems to obscure rather than amend this flaw, we suggest that “formalistic obscurantism” characterises the curriculum.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherKarlstad Universiteten_US
dc.relation.urihttps://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/23504
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectDidactics for the social sciencesen_US
dc.subjectLærerprofesjonen_US
dc.subjectTeacher professionalismen_US
dc.subjectLæreplananalyseen_US
dc.subjectAnalysis of the curriculumen_US
dc.title”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfagen_US
dc.title.alternative«Formalistic obscurantism»? An attempt to decipher the curriculum in social studiesen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.subject.nsiVDP::Social sciences: 200en_US
dc.source.pagenumber24-50en_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.journalNordidacticaen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.cristin1972484
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal