dc.contributor.author | Larsen, Heidi Marie Brosstad | |
dc.date.accessioned | 2021-11-08T11:57:39Z | |
dc.date.available | 2021-11-08T11:57:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Larsen, H.M.B. (2021). Inkluderende kunst og håndverk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning (Master´s thesis). University of Agder, Kristiansand | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2828357 | |
dc.description | Master´s thesis in Special Needs Education | en_US |
dc.description.abstract | Formål: Gjennom å belyse rammene rundt sårbare elever sitt møte med kunst og håndverksfaget, er formålet med denne masteroppgaven å undersøke hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisningen, slik at de opplever tilhørighet faglig, sosialtog kulturelt. Problemstilling: Hvordan kan faglærere inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning? Teori: I tilnærmingen til inkludering som utdanningsprinsipp bygger oppgaven på Göransson og Nilholm (2014) sin konseptuelle modell for forståelsen av inkludering. Sosiokulturell læringsteori og autoritativ klasseledelse står som teoretiske tilnærminger til å undersøkeinkludering som utdanningspraksis. Metode: Oppgaven har en kvalitativ, hermeneutisk tilnærming og befinner seg innenfor det konstruktivistiske forskningsparadigmet. Semistrukturerte intervjuer er valgt som metode. Funn og konklusjon: Analysen tyder på et gap mellom faglærernes forståelse av inkluderingsprinsippet og deres praksis, når det kommer til en tredelt tilnærming til inkludering som tilhørighet i det faglige, sosiale og kulturelle fellesskapet(Strømstad et al., 2004). Som bro mellom inkludering som utdanningsprinsipp og utdanningspraksis, konkluderer oppgaven med at autoritativ klasseledelse, samarbeid og vide oppgaver i kunst og håndverksundervisning kan virke som beskyttelsesfaktorer i møte med sårbare elever. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Agder | en_US |
dc.subject | PED511-2 | en_US |
dc.title | Inkluderende kunst og håndverk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Heidi Marie Brosstad Larsen | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 78 | en_US |