Inkluderende kunst og håndverk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning
Original version
Larsen, H.M.B. (2021). Inkluderende kunst og håndverk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning (Master´s thesis). University of Agder, KristiansandAbstract
Formål: Gjennom å belyse rammene rundt sårbare elever sitt møte med kunst og håndverksfaget, er formålet med denne masteroppgaven å undersøke hvordan faglærere kan inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisningen, slik at de opplever tilhørighet faglig, sosialtog kulturelt. Problemstilling: Hvordan kan faglærere inkludere sårbare elever i kunst og håndverksundervisning? Teori: I tilnærmingen til inkludering som utdanningsprinsipp bygger oppgaven på Göransson og Nilholm (2014) sin konseptuelle modell for forståelsen av inkludering. Sosiokulturell læringsteori og autoritativ klasseledelse står som teoretiske tilnærminger til å undersøkeinkludering som utdanningspraksis. Metode: Oppgaven har en kvalitativ, hermeneutisk tilnærming og befinner seg innenfor det konstruktivistiske forskningsparadigmet. Semistrukturerte intervjuer er valgt som metode. Funn og konklusjon: Analysen tyder på et gap mellom faglærernes forståelse av inkluderingsprinsippet og deres praksis, når det kommer til en tredelt tilnærming til inkludering som tilhørighet i det faglige, sosiale og kulturelle fellesskapet(Strømstad et al., 2004). Som bro mellom inkludering som utdanningsprinsipp og utdanningspraksis, konkluderer oppgaven med at autoritativ klasseledelse, samarbeid og vide oppgaver i kunst og håndverksundervisning kan virke som beskyttelsesfaktorer i møte med sårbare elever.
Description
Master´s thesis in Special Needs Education