Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIsaksen, Torunn
dc.date.accessioned2015-02-20T13:12:08Z
dc.date.available2015-02-20T13:12:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276960
dc.descriptionMasteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2014nb_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien har vært ønsket om å finne ut hvilke variabler som er av betydning når det gjelder implementering av nye guidelines i basal Hjerte-Lungeredning i sykehus. Det er tanken om eventuelt å kunne finne forbedringsområder for dette som har vært drivkraften bak studien. I sykehus er det stadig mange nye pålagte arbeidsoppgaver som skal implementeres, og det ble utarbeidet to hypoteser i studien for å finne ut hvorfor medarbeidere handler som de gjør sett i sammenheng med ulike variabler som eventuelt har betydning for implementering av nye guidelines i basal HLR. Hypotesene baserer seg på hvorvidt det lønner seg eller hører seg å implementere for medarbeiderne. Denne studien er en kvalitativ undersøkelse, induktiv metode, der intervju av helsepersonell danner grunnlaget for empirien og videre diskusjon opp mot litteratur og egen erfaring innen det aktuelle temaet. Funnene i studien viser at både ledelse, ledelsesstrategier, medarbeidernes motivasjon og implementeringsstrategi har betydning for hvordan implementering av guidelines i basal HLR skjer i sykehus. Det er først og fremst engasjement og tilrettelegging fra nærmeste leder samt HLR-instruktør som har betydning for hvorvidt medarbeidere opplevde implementeringen som vellykket. På den andre siden opplevde de også at HLR er obligatorisk og så viktig i seg selv at ledelse av og til var unødvendig. Funnene i studien viser at medarbeidere i hovedsak handler slik de gjør fordi det hører seg. De som implementerer er først og fremst sosialisert til å følge de retningslinjer og guidelines som finnes i sykehus (hypotese to). Medarbeidere i sykehus handler også ut i fra et altruistisk synspunkt, definert ut i fra et sosiologisk perspektiv, der det å følge guidelines kommer den annen part, i dette tilfellet pasientene, til gode. Enkelte handlet også slik de gjør fordi de er nyttemaksimerende, de handler rasjonelt ut i fra hva de selv får mest igjen for (hypotese en). Implementering av nye guidelines i basal HLR i sykehus viser seg i funnene å være utfordrende i og med at endringer skal skje på alle nivå og gjelder alle medarbeidere. Det beskrives i studien at medarbeidere likevel stort sett er fornøyd med måten implementeringen skjer på. Det fremkommer også forslag til forbedringer og ønsker fra både medarbeidere, HLR-instruktør og leder angående implementeringen, noe det etter min erfaring vil være smart at de ansvarlige for implementering av nye guidelines i basal HLR i sykehuset tar tak i.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectORG917
dc.titleHva skal til for å oppnå vellykket implementering av guidelines? En studie av gjennomføring av basal Hjerte-LungeRedning i sykehusnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber75 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel