Hva skal til for å oppnå vellykket implementering av guidelines? En studie av gjennomføring av basal Hjerte-LungeRedning i sykehus
Abstract
Bakgrunnen for denne studien har vært ønsket om å finne ut hvilke variabler som er av
betydning når det gjelder implementering av nye guidelines i basal Hjerte-Lungeredning i
sykehus. Det er tanken om eventuelt å kunne finne forbedringsområder for dette som har vært
drivkraften bak studien. I sykehus er det stadig mange nye pålagte arbeidsoppgaver som skal
implementeres, og det ble utarbeidet to hypoteser i studien for å finne ut hvorfor
medarbeidere handler som de gjør sett i sammenheng med ulike variabler som eventuelt har
betydning for implementering av nye guidelines i basal HLR. Hypotesene baserer seg på
hvorvidt det lønner seg eller hører seg å implementere for medarbeiderne.
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse, induktiv metode, der intervju av helsepersonell
danner grunnlaget for empirien og videre diskusjon opp mot litteratur og egen erfaring innen
det aktuelle temaet.
Funnene i studien viser at både ledelse, ledelsesstrategier, medarbeidernes motivasjon og
implementeringsstrategi har betydning for hvordan implementering av guidelines i basal HLR
skjer i sykehus. Det er først og fremst engasjement og tilrettelegging fra nærmeste leder samt
HLR-instruktør som har betydning for hvorvidt medarbeidere opplevde implementeringen
som vellykket. På den andre siden opplevde de også at HLR er obligatorisk og så viktig i seg
selv at ledelse av og til var unødvendig.
Funnene i studien viser at medarbeidere i hovedsak handler slik de gjør fordi det hører seg.
De som implementerer er først og fremst sosialisert til å følge de retningslinjer og guidelines
som finnes i sykehus (hypotese to). Medarbeidere i sykehus handler også ut i fra et altruistisk
synspunkt, definert ut i fra et sosiologisk perspektiv, der det å følge guidelines kommer den
annen part, i dette tilfellet pasientene, til gode. Enkelte handlet også slik de gjør fordi de er
nyttemaksimerende, de handler rasjonelt ut i fra hva de selv får mest igjen for (hypotese en).
Implementering av nye guidelines i basal HLR i sykehus viser seg i funnene å være
utfordrende i og med at endringer skal skje på alle nivå og gjelder alle medarbeidere. Det
beskrives i studien at medarbeidere likevel stort sett er fornøyd med måten implementeringen
skjer på. Det fremkommer også forslag til forbedringer og ønsker fra både medarbeidere,
HLR-instruktør og leder angående implementeringen, noe det etter min erfaring vil være
smart at de ansvarlige for implementering av nye guidelines i basal HLR i sykehuset tar tak i.
Description
Masteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2014