Implementering av personvernforordningen (GDPR) i grunnskolen i Rogaland : En kvantitativ studie blant ansatte ved offentlige grunnskoler i Rogaland for å undersøke status på skolens implementering av GDPR
Original version
Finnerud, W. & Steingildra, G.T. (2020) Implementering av personvernforordningen (GDPR) i grunnskolen i Rogaland : En kvantitativ studie blant ansatte ved offentlige grunnskoler i Rogaland for å undersøke status på skolens implementering av GDPR. (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Studien omhandler implementering av endringene i personopplysningslovensom ble gjeldene i2018. EUs generelle personvernforordning (GDPR) er en av de mest krevende og omfattende personvernforskriftene gjennom tidene. Det er etter hvert omfattende faglitteratur om forordningen. Meningene er mange, og ikke sjelden sprikende (Schartum, 2020). GDPR har som formål å bidra til å sikre fysiske personer rett til et personvern og tydeliggjøre virksomhetens plikt til å sikre denne retten. I hvilken grad de nye lovbestemmelsene fører til endringer i praksis og styrking personers rettigheter, er i stor grad avhengig av hvordan og om, endringene blir implementert. Formålet med studien er å få mer kunnskap på om dette skjer om implementeringen av GDPR i grunnskolen, og hva som gjør at noen lykkes bedre enn andre. Studiens problemformulering lyder som følger: Hvordan har det gått med implementeringen av GDPR i grunnskolen i Rogaland?
Description
Master's thesis in Management (ORG917)