Anvendelse av XR-teknologi for undervisning : Muligheter og utfordringer ved XR-teknologi som læringsressurs for undervisning i ungdomsskolen og videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684683Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Wold, J. S. (2020) Anvendelse av XR-teknologi for undervisning : Muligheter og utfordringer ved XR-teknologi som læringsressurs for undervisning i ungdomsskolen og videregående skole (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven har vært å rette søkelyset mot bruken av virtuellvirkelighets-teknologi på ungdoms- og videregående skole, de ulike variantene av teknologien, og deres muligheter og utfordringer i undervisningssammenheng. Utgangspunktet var som nevnt å utforske virtuellvirkelighet, men gjennom studien endret fokuset seg til det utvidede begrepet XR-teknologi, og XR-teknologi for undervisning. Oppgaven er bygget på en kvalitativ studie basert på fire intervjuer med lærere fra ungdomsskole, videregående skole, universitet og relevante institusjoner, som alle på hver sin måte jobber med, eller med utvikling av XR-teknologi i undervisningssammenheng, i tillegg til en observasjonsøkt i en ungdomsskoleklasse på Østlandet. Hensikten med studien er å frembringe ny kunnskap og forståelse om hvordan XR-teknologi best kan brukes i undervisning, hvilke muligheter som finnes i teknologien, samt hvilke utfordringer lærere og undervisningspersonell må være observante på. Sosiokulturelt perspektiv på læring, og TPACK-modellen er anvendt i analysen for å forsvare bruken og for å forstå hvordan XR-teknologien fungerer for undervisning. I tillegg legges det vekt på fagfornyelsen og læreplanenes fokus på digitale ferdigheter og XR-teknologiens betydning i denne sammenheng.
Beskrivelse
Master's thesis in Social science (SV505)