Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWold, Jon Stener
dc.date.accessioned2020-10-23T08:16:29Z
dc.date.available2020-10-23T08:16:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWold, J. S. (2020) Anvendelse av XR-teknologi for undervisning : Muligheter og utfordringer ved XR-teknologi som læringsressurs for undervisning i ungdomsskolen og videregående skole (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684683
dc.descriptionMaster's thesis in Social science (SV505)en_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å rette søkelyset mot bruken av virtuellvirkelighets-teknologi på ungdoms- og videregående skole, de ulike variantene av teknologien, og deres muligheter og utfordringer i undervisningssammenheng. Utgangspunktet var som nevnt å utforske virtuellvirkelighet, men gjennom studien endret fokuset seg til det utvidede begrepet XR-teknologi, og XR-teknologi for undervisning. Oppgaven er bygget på en kvalitativ studie basert på fire intervjuer med lærere fra ungdomsskole, videregående skole, universitet og relevante institusjoner, som alle på hver sin måte jobber med, eller med utvikling av XR-teknologi i undervisningssammenheng, i tillegg til en observasjonsøkt i en ungdomsskoleklasse på Østlandet. Hensikten med studien er å frembringe ny kunnskap og forståelse om hvordan XR-teknologi best kan brukes i undervisning, hvilke muligheter som finnes i teknologien, samt hvilke utfordringer lærere og undervisningspersonell må være observante på. Sosiokulturelt perspektiv på læring, og TPACK-modellen er anvendt i analysen for å forsvare bruken og for å forstå hvordan XR-teknologien fungerer for undervisning. I tillegg legges det vekt på fagfornyelsen og læreplanenes fokus på digitale ferdigheter og XR-teknologiens betydning i denne sammenheng.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSV505en_US
dc.titleAnvendelse av XR-teknologi for undervisning : Muligheter og utfordringer ved XR-teknologi som læringsressurs for undervisning i ungdomsskolen og videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Jon Stener Wolden_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en_US
dc.source.pagenumber103en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal