Livsmestring og folkehelse i opplæringen : En undersøkelse av læreres forståelse, fortolkning og implementering av livsmestring og folkehelse i skolen
Original version
Mullaliu, A. (2020) Livsmestring og folkehelse i opplæringen : En undersøkelse av læreres forståelse, fortolkning og implementering av livsmestring og folkehelse i skolen 78(Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Tema for denne undersøkelsen er livsmestring og folkehelse i opplæring. Masteroppgaven undersøkerlærernes forståelse, fortolkning og implementering av det tverrfaglige emnet livsmestring og folkehelse i undervisning. Formålet med oppgaven er å fremheve lærernes perspektiver rundt tematikken som innføres fra høsten 2020 i lys av fagfornyelsen. Problemstillingen for oppgaven er som følger: «Hvordan blir livsmestring forstått, fortolket og tenkt implementert i skolen?» Videre vil oppgaven også avdekke hvordan temaet er presentert i læreplanen og grunner til at det har fått større relevans i senere tid. For å belyse problemstillingen er det anvendt en kvalitativ tilnærmingsmetode, bestående av halvstrukturerte dybdeintervju av fire lærere i ungdom- og videregående skoler, samt dokumentanalyse av sentrale styringsdokumenter. I tillegg til dokumentanalysen, vil lærernes opplevelser og refleksjoner rundt emnet også belyses og drøftes ved hjelp av en utredning av den norske skoles historieutvikling, samt sosiologiske teorier om risikosamfunn og individualisering av Beck (1992) og refleksiv modernisering og det refleksive selvet av Giddens (1990, 1991). Oppgaven vil også trekke inn Bauman (2000) sin teori om fast og flytende modernitet.
Description
Master's thesis in Social science (SV505)