Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMullaliu, Arta
dc.date.accessioned2020-10-23T07:18:14Z
dc.date.available2020-10-23T07:18:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMullaliu, A. (2020) Livsmestring og folkehelse i opplæringen : En undersøkelse av læreres forståelse, fortolkning og implementering av livsmestring og folkehelse i skolen 78(Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2684653
dc.descriptionMaster's thesis in Social science (SV505)en_US
dc.description.abstractTema for denne undersøkelsen er livsmestring og folkehelse i opplæring. Masteroppgaven undersøkerlærernes forståelse, fortolkning og implementering av det tverrfaglige emnet livsmestring og folkehelse i undervisning. Formålet med oppgaven er å fremheve lærernes perspektiver rundt tematikken som innføres fra høsten 2020 i lys av fagfornyelsen. Problemstillingen for oppgaven er som følger: «Hvordan blir livsmestring forstått, fortolket og tenkt implementert i skolen?» Videre vil oppgaven også avdekke hvordan temaet er presentert i læreplanen og grunner til at det har fått større relevans i senere tid. For å belyse problemstillingen er det anvendt en kvalitativ tilnærmingsmetode, bestående av halvstrukturerte dybdeintervju av fire lærere i ungdom- og videregående skoler, samt dokumentanalyse av sentrale styringsdokumenter. I tillegg til dokumentanalysen, vil lærernes opplevelser og refleksjoner rundt emnet også belyses og drøftes ved hjelp av en utredning av den norske skoles historieutvikling, samt sosiologiske teorier om risikosamfunn og individualisering av Beck (1992) og refleksiv modernisering og det refleksive selvet av Giddens (1990, 1991). Oppgaven vil også trekke inn Bauman (2000) sin teori om fast og flytende modernitet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSV505en_US
dc.titleLivsmestring og folkehelse i opplæringen : En undersøkelse av læreres forståelse, fortolkning og implementering av livsmestring og folkehelse i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Arta Mullaliuen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.source.pagenumber78en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal