Opplevelsesparker som Lærende Organisasjoner : En relevanstest av opplevelsesparker som lærende organisasjoner
Original version
Gåsland, S. (2020) Opplevelsesparker som Lærende Organisasjoner : En relevanstest av opplevelsesparker som lærende organisasjoner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Abstract
Masteroppgavens overordnede tema er lærende organisasjoner, som omhandler organisasjoners evne å tilpasse seg endringer gjennom læring. Opplevelsesparker anses som et spennende studieobjekt innenfor temaet, fordi bransjen er avhengig av å kontinuerlig endre og omstille seg for å møte kunders stadige endrede krav og preferanser, i tillegg til stadig økt konkurranse i markedet. Dette tyder på et behov for opplevelsesparker om å systematisk endre seg etter omgivelsenes krav, og adopsjon av lærendeorganisasjonsteori kan være en tilnærming for å oppnå konkurransefortrinn i et dynamisk marked. Formålet med oppgaven er dermed å undersøke hvilke kontekstspesifikke krav en opplevelsespark stiller. Funnene kan sette føringer for hvilke elementer innenfor lærende organisasjonsteori som er relevante krav for en opplevelsespark som ønsker å kalle seg lærende. Det finnes flere ulike definisjoner og perspektiv på lærende organisasjoner. Anders Örtenblad har bidratt i forskningen med å utarbeide en generell modell for lærende organisasjoner som inkluderer de fleste av perspektivene som finnes fra før. Ved å samle disse definisjonene og perspektivene i en generell modell er formålet med modellen at den skal fungere som en «contingency»-modell som må relevans testes ulike bransjer og kontekster.
Description
Master's thesis in Innovation and knowledge development (ME513)