Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGåsland, Stine
dc.date.accessioned2020-10-07T07:06:34Z
dc.date.available2020-10-07T07:06:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationGåsland, S. (2020) Opplevelsesparker som Lærende Organisasjoner : En relevanstest av opplevelsesparker som lærende organisasjoner (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2681449
dc.descriptionMaster's thesis in Innovation and knowledge development (ME513)en_US
dc.description.abstractMasteroppgavens overordnede tema er lærende organisasjoner, som omhandler organisasjoners evne å tilpasse seg endringer gjennom læring. Opplevelsesparker anses som et spennende studieobjekt innenfor temaet, fordi bransjen er avhengig av å kontinuerlig endre og omstille seg for å møte kunders stadige endrede krav og preferanser, i tillegg til stadig økt konkurranse i markedet. Dette tyder på et behov for opplevelsesparker om å systematisk endre seg etter omgivelsenes krav, og adopsjon av lærendeorganisasjonsteori kan være en tilnærming for å oppnå konkurransefortrinn i et dynamisk marked. Formålet med oppgaven er dermed å undersøke hvilke kontekstspesifikke krav en opplevelsespark stiller. Funnene kan sette føringer for hvilke elementer innenfor lærende organisasjonsteori som er relevante krav for en opplevelsespark som ønsker å kalle seg lærende. Det finnes flere ulike definisjoner og perspektiv på lærende organisasjoner. Anders Örtenblad har bidratt i forskningen med å utarbeide en generell modell for lærende organisasjoner som inkluderer de fleste av perspektivene som finnes fra før. Ved å samle disse definisjonene og perspektivene i en generell modell er formålet med modellen at den skal fungere som en «contingency»-modell som må relevans testes ulike bransjer og kontekster.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Agderen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectME513en_US
dc.titleOpplevelsesparker som Lærende Organisasjoner : En relevanstest av opplevelsesparker som lærende organisasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder© 2020 Stine Gåslanden_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.source.pagenumber75en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal