Det handler om respekt, ikke sant? : Om hvordan fotballtrenere- og spillere tenker om etiske dilemmaer i fotball
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2647394Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dennemasteroppgaven rettes fokusetmot etikk i fotball, der målet var å undersøke hvordan fotballspillere og trenere tenker om etiske dilemmaer iulike konkrete situasjoner ifotballkamper. Utgangspunktet for valg av temafor masteroppgaven låi en genuin interesse for fotball, samt et ønske om å sette seg nærmere inn i en mulig fremtidig fotballtrenerrolle. Problemstillingen i masteroppgaven skulle besvares gjennomdisse to forskningsspørsmålene:1.Hvordan tenker trenere om etiske dilemmaer knyttet til ”pushing” av skadde spillere og holdninger til regelbruddi fotball?2.Hvordan oppfatter spillerne tidligere trenere i forhold til etiske dilemmaer om ”pushing” av skadde spillere og holdninger til regelbruddi fotball?For å undersøke disse spørsmålene videre ble det gjennomført fire kvalitative intervjuer med både fotballtrenere og fotballspillere. I analysekapitlet ses funnene i intervjuene opp mot etisk teori og tidligere forskning, samt en sammenligning med hvilke funn som Lars Tore Ødegård har gjort om profesjonelle feil, filming og tilsiktet hands i sinmasteroppgave: ”Umoralsk? Nei, søren ta. Det er fotball!”Gjennom analysen av intervjuene ble det funnet fire trenertypologier. Disse besto avkynikeren, bedreviteren, rollemodellen og treneren som var etisk midt imellom. Kynikeren var treneren som prioriterteresultater, mens rollemodellen vartreneren som analyserer dilemmaet ut i fra et samfunnsperspektiv. Bedreviteren er treneren som menteat han vet bedre enn spilleren hva som er best. Treneren som varetiskmidt i mellom, var usikker på om han prioriterteresultater eller etikk. Sammenligningen med Lars Tore Ødegårds masteroppgave viste mange likheter. For eksempel fremhevetbegges informanter at filming var moralsk verre enn profesjonelle feil. Det var også en utbredt oppfatning om at de fleste trenere prioriterer resultater som viktigere enn etikk. Dette var noe Ødegårds informanter uttrykte mer entydig, enn mine informanter(Ødegård, 2012, s. 63-68).En av mine trenerinformanter skilte seg her ut ved å analysere dilemmaene ut fra et samfunnsperspektiv. Han mente at spillere og trenere på et toppnivå varmoralsk forbilder for barn og unge, og at man derfor må utøve respekt for regelverket i fotball. Dette var funn som ikke Ødegård gjorde i sin undersøkelse.
Beskrivelse
Masteroppgave religion REL501 - Universitetet i Agder 2019