Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolberg, Thale Christin
dc.date.accessioned2019-12-10T13:50:31Z
dc.date.available2019-12-10T13:50:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2632519
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne studien bygger på datamateriale fra «Elevenes blikk for mobbing». Den tar for seg to sentrale spørsmål fra undersøkelsen for å svare på problemstillingen:«Hvilken betydning virker etablerte, teoretiske definisjoner av mobbing ut til å ha for elevers forståelse av mobbing?»Studien eksplorerer hvordan elevers forståelse og erfaring av mobbing bærer spor eller gjenklang av ulike, etablerte definisjoner avmobbing, representert av Olweus, Roland og Lunds teoretiske tilnærminger til begrepet. Studien bruker Grounded Theory (GT) for å kode elevenes svar. Fordelen med GT som metodisk tilnærming, er muligheten for å bygge empirisk fundert teori. Dette gjelder kanskje spesielt i de tilfeller hvor teoretisk eller begrepsmessige utgangspunkt for de empiriske undersøkelse ikke er umiddelbart tilgjengelige (empiri innsamlet av andre enn en selv) eller i tilfeller hvor en ønsker å utfordre eller validere en bestemt teoretisk forståelse av materialet, ved å se hvilke koder som kan komme til uttrykk ved en mer åpen inngang til fortolkningen.Denne studien vil bære preg av å være en kombinasjon av disse to.Resultatene synliggjør at det finnes etmangfold av forståelser av mobbebegrepet blant elevene. Forståelsene samsvarer imidlertid ikke nødvendigvis med elevenes beskrivelse av egne erfaringer med mobbing. Mye peker på at etablerte, teoretiske forståelser av mobbing kan bidra til å begrense elevenes muligheter for å meddele hendelser som de har tolket eller opplevd som krenkende. Betydninger av disse funnene er kanskje spesielt aktuelle i forbindelse med lovverk eller undersøkelser, som elevundersøkelsen eller andre trivselsbarometre i skolen, hvor en risikerer å «tie ned» erfaringer som har betydning for elevers trygghet og trivsel i skolen, på grunn betingelser som selve definisjonene av mobbing setter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleForståelsen av mobbing : En kvalitativ studie med fokus på elevers forståelse av etablerte definisjoner av mobbingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber75 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal