Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulshus, Christoffer Haugland
dc.date.accessioned2019-10-23T07:17:19Z
dc.date.available2019-10-23T07:17:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623828
dc.descriptionMaster's thesis Mathematics Education MA502 - University of Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractMange elever finner skolematematikken mystisk, og ikke veldig nyttig i sitt daglige liv. Med tanke på at utdanningssystemet eksisterer for å forberede sine elever for samfunnet - virker dette kontraintuitivt. Utdannings- og forskningsdepartementet tar dette allerede opp i sin nye læreplan for 2020. De gir imidlertid ikke noen spesifikk informasjon om hvordan man implementerer disse endringene i pedagogisk praksis. Det er av disse grunnene at jeg henvender meg mot situert læring gjennom å lage bestemte oppgaver i denne designforskningsstudien. Oppgavene i denne studien eksisterer som en del av et større prosjekt for å lage et produkt som ligner på ‘Mathbridges’ kalenderne laget av Münster Universitet, sammen med andre studenter som utfører egen forskning. Begge disse grunnene har innflytelse på hvordan oppgavene kommer til å se ut og utføres - og legger grunnlaget for et sett av egenskaper som fremmer en bestemt type oppgave. Det teoretiske rammene for denne avhandlingen fokuserer på å definere og karakterisere egenskaper til bestemte oppgaver med formål om å lære elevene bruk av matematikk i virkelige situasjoner. Dette baserer seg i teoriene til Boaler (2001), Ärlebäck (2009), Borromeo Ferri (2018), Skovsmose (2003), og Vos (2018). Metoden for studien er designforskning som presentert av van den Akker, Bannan, Kelly, Nieveen, & Plomp (2013). Denne forskningsmetoden ligner i stor grad aksjonsforskning, men fokuserer på opprettelse av prinsipper i tillegg til inngrep i pedagogisk praksis [i denne studien gjelder dette ‘matematiske oppgaver’]. Denne metoden er syklisk. Derfor går oppgavene gjennom flere stadier av testing og utvikling for å vurdere hvordan oppgavene samsvarer med prinsippene som relateres til oppgavelageprosessen [:prosessen å lage oppgaver]. I denne studien er det tre trinn: 1) en utprøving av den opprinnelige prototypen, 2) en ekspertvurdering av den andre prototypen, og 3) en felttest og intervju av den endelige revisjonen. De opprinnelige designprinsippene er som følger: Tilgjengelig. Alle brukte representasjoner er forståelige for alle elever, og oppgaven kan løses på ulike kompleksitetsnivåer. Realistisk. Oppgaven har en klar forbindelse med den virkelige verden, og inneholder minst ett autentisk aspekt. Åpen. Oppgaven mangler strategisk informasjon og visse nødvendige opplysninger — for å fremme elevers resonnement og argumentasjon. I utgangspunktet ble syv oppgaver designet for denne studien. Dette var først og fremst et tiltak gjennomført slik at jeg kunne teste flere forskjellige prosedyrer av oppgavedesign samtidig. I tillegg var dette en strategi slik at jeg heller kunne forkaste noen oppgaver i stedet for å gjøre endringer i alle oppgavene mellom hvert trinn i syklusen. Til slutt var det bare to oppgaver [med endringer] som hadde de nødvendige egenskapene som trengs for å fremme bruken av "hverdagsmatematikk" i et format som passer til kalenderen. I tillegg oppsto et annet designprinsipp fra resultatene av studien: Oppslukende. Forholdet mellom konteksten og spørsmålet gjør oppgaven troverdig, og fremmer diskusjon. Studien konkluderer med at begge disse to oppgavene og designprinsippene kan være nyttige verktøy for å henvise seg situert læring i et klasseromskontekst, og den imøtekommende forandringen som ankommer med den nye læreplanen i 2020.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMA502nb_NO
dc.titleMathematical interventions based around local bridges in Agder County : Design research on principles of accessible, realistic, and open mathematics tasks starting from authentic infrastructure objectsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber94 p.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal