Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHellandsvik, Anna Sterud
dc.date.accessioned2019-10-14T10:55:36Z
dc.date.available2019-10-14T10:55:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621932
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven setter søkelyset på kulturskolelærere og kulturskolerektors beskrivelser av kulturskolens utfordringer. Problemstillingen lyder: Hvordan beskriverkulturskolelærere og kulturskolerektor ledelses-og styringsutfordringer i sin kulturskole?Kulturskolen som organisasjon står i "skvis"mellom kulturfeltet og skolefeltet. Norsk kulturskoleråds visjon for kulturskolen er "kulturskole for alle". Rammeplanen fra 2016 Mangfold og fordypning, beskriver at kulturskolen skal kjennetegnes av høy kvalitet, rikt mangfold og ivareta både bredde og talent. Hensikten med studien er å undersøke hvordan kulturskolens egenart som organisasjon, identiteten til kulturskolelærere og rektor, samt kulturskolens samfunnsoppdragbeskrives av forskningsdeltakerne, og hvordan disse har sammenheng med ledelses-og styringsutfordringer.Masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie, der datamaterialet er generert gjennom refleksjonsskriv.Refleksjonsskrivet er besvart av fire kulturskolelærere, og en rektor fra samme kulturskole.Gjennom en narrativ analyse, i dialog med datamaterialet og teori om profesjon og ledelse, undersøkes forskningsdeltakernes refleksjoner fra hermeneutisk-fenomenologisk perspektiv. En viktig oppdagelse i denne undersøkelsen er kulturskolelærernes ønske om et samlende fellesskap med verdiforankring i lærernes profesjonsidentitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleLedelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber113 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal