Ledelses-og styringsutfordringer i kulturskolen : En kvalitativ studie om læreres og rektors refleksjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621932Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven setter søkelyset på kulturskolelærere og kulturskolerektors beskrivelser av kulturskolens utfordringer. Problemstillingen lyder: Hvordan beskriverkulturskolelærere og kulturskolerektor ledelses-og styringsutfordringer i sin kulturskole?Kulturskolen som organisasjon står i "skvis"mellom kulturfeltet og skolefeltet. Norsk kulturskoleråds visjon for kulturskolen er "kulturskole for alle". Rammeplanen fra 2016 Mangfold og fordypning, beskriver at kulturskolen skal kjennetegnes av høy kvalitet, rikt mangfold og ivareta både bredde og talent. Hensikten med studien er å undersøke hvordan kulturskolens egenart som organisasjon, identiteten til kulturskolelærere og rektor, samt kulturskolens samfunnsoppdragbeskrives av forskningsdeltakerne, og hvordan disse har sammenheng med ledelses-og styringsutfordringer.Masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie, der datamaterialet er generert gjennom refleksjonsskriv.Refleksjonsskrivet er besvart av fire kulturskolelærere, og en rektor fra samme kulturskole.Gjennom en narrativ analyse, i dialog med datamaterialet og teori om profesjon og ledelse, undersøkes forskningsdeltakernes refleksjoner fra hermeneutisk-fenomenologisk perspektiv. En viktig oppdagelse i denne undersøkelsen er kulturskolelærernes ønske om et samlende fellesskap med verdiforankring i lærernes profesjonsidentitet.
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019