Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEkra, Miriam Johannessen
dc.date.accessioned2019-10-11T08:20:18Z
dc.date.available2019-10-11T08:20:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621500
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019nb_NO
dc.description.abstractSom rådgiver hos Fylkesmannen møter jeg elever som opplever å ikke ha det trygt og godt på skoleni skolemiljøsaker.Fylkesmannens oppgave er å ta stilling til om skolens tiltak er lovlige, egnede og tilstrekkelige. Dersom vi finner at de ikke er det, kan vi pålegge skolen tiltak. Disse tiltakene skal være faglig og forskningsmessig begrunnet. De siste 20 årene har det vært økt fokus og oppmerksomhet på arbeidet mot mobbing, og forskning på dette feltet. I 2017 ble det innført et nytt Kapittel9 A Elevane sitt skolemiljøi opplæringsloven. Regelverket gir alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø, og regulerer hvordan skolen og skoleeier skal arbeide for å oppfylle disse kravene. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som er god forebygging, avdekking og håndtering når eleveroppleverutrygghet i sitt skolemiljø. Det erlikevel behov for mer kunnskap og forskningpå flere områder av dette feltet. Gjennom arbeidet med denne oppgaven har målet vært å finne god håndtering av § 9A-5-saker, oghva rektorer som løser slike saker gjør. Jeg ønsket å analysere et utvalg saker, for å belyse hvordan dekan håndteres på en måte som ivaretar både involverte elever og ansatte. Jeg valgte intervju som metode, og benyttet jeg meg av et kvalitativt sammenlignede forskningsdesign. For å forstå og belyse rektorenes håndtering tok jeg utgangspunkt iBolman og Deal (2018) sine fire fortolkningsrammer. Gjennom undersøkelsen og analysen av disse fant jegtre hovedpoeng. Det første er at det å lageen plan for håndteringen av § 9 A-5-saker er en lette i arbeidetnår man står i en sak.For det andre,regelverket gir skoleeier en rolle i § 9 A-5-saker. Da skoleeier har som oppgave å støtte og veilede skolene kan skoleeier utforme en felles prosedyre for håndtering av § 9 A-5-saker som gjelder for alle skolene i kommunen. Dette vil støtte rektorenes i håndteringen av sakene. Det tredje poenget er at alle rektorene i denne undersøkelsen brukte flere av de fire perspektivene til Bolman & Deal (2018) i problemløsningsprosessen i sakene. Erfaringene viser altså at det er hensiktsmessig å benytte et bredt spekter av ledelseshandlinger for å håndtere saken for eleven, den ansatte, og i personalgruppa.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleHvordan kan rektor håndtere § 9 A-5-saker på en god måte? : Om rektors håndtering av saker hvor elever opplever seg krenket av voksne på skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber96 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal