Hvordan kan rektor håndtere § 9 A-5-saker på en god måte? : Om rektors håndtering av saker hvor elever opplever seg krenket av voksne på skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621500Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Som rådgiver hos Fylkesmannen møter jeg elever som opplever å ikke ha det trygt og godt på skoleni skolemiljøsaker.Fylkesmannens oppgave er å ta stilling til om skolens tiltak er lovlige, egnede og tilstrekkelige. Dersom vi finner at de ikke er det, kan vi pålegge skolen tiltak. Disse tiltakene skal være faglig og forskningsmessig begrunnet. De siste 20 årene har det vært økt fokus og oppmerksomhet på arbeidet mot mobbing, og forskning på dette feltet. I 2017 ble det innført et nytt Kapittel9 A Elevane sitt skolemiljøi opplæringsloven. Regelverket gir alle elever rett til et trygt og godt skolemiljø, og regulerer hvordan skolen og skoleeier skal arbeide for å oppfylle disse kravene. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som er god forebygging, avdekking og håndtering når eleveroppleverutrygghet i sitt skolemiljø. Det erlikevel behov for mer kunnskap og forskningpå flere områder av dette feltet. Gjennom arbeidet med denne oppgaven har målet vært å finne god håndtering av § 9A-5-saker, oghva rektorer som løser slike saker gjør. Jeg ønsket å analysere et utvalg saker, for å belyse hvordan dekan håndteres på en måte som ivaretar både involverte elever og ansatte. Jeg valgte intervju som metode, og benyttet jeg meg av et kvalitativt sammenlignede forskningsdesign. For å forstå og belyse rektorenes håndtering tok jeg utgangspunkt iBolman og Deal (2018) sine fire fortolkningsrammer. Gjennom undersøkelsen og analysen av disse fant jegtre hovedpoeng. Det første er at det å lageen plan for håndteringen av § 9 A-5-saker er en lette i arbeidetnår man står i en sak.For det andre,regelverket gir skoleeier en rolle i § 9 A-5-saker. Da skoleeier har som oppgave å støtte og veilede skolene kan skoleeier utforme en felles prosedyre for håndtering av § 9 A-5-saker som gjelder for alle skolene i kommunen. Dette vil støtte rektorenes i håndteringen av sakene. Det tredje poenget er at alle rektorene i denne undersøkelsen brukte flere av de fire perspektivene til Bolman & Deal (2018) i problemløsningsprosessen i sakene. Erfaringene viser altså at det er hensiktsmessig å benytte et bredt spekter av ledelseshandlinger for å håndtere saken for eleven, den ansatte, og i personalgruppa.
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2019