Browsing Master's theses in Advanced Teacher Education by Issue Date
Now showing items 41-60 of 63
-
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Når det ikke er naturlig for de, så får de kanskje ikke rom for det heller.
(Master thesis, 2023)Mennesker diagnostisert med autismespekterforstyrrelser (ASF) har hatt en gradvis økning de siste årene (Martinsen et al., 2016). På bakgrunn av utfordringer med sosial kommunikasjon og sosiale ferdigheter, er det en risiko ... -
"Vi ønsker oss flere vedtak enn det vi får!" - En kvalitativ studie av hvilke erfaringer og ønsker barnehagelærere har til PP- tjenestens systemrettede arbeid i barnehagene
(Master thesis, 2023)Temaet i denne studien har vært PP- tjenestens systemarbeid og deres samarbeid med barnehagene. Fokuset har vært rettet mot barnehagelærernes perspektiv på disse fenomenene. Det har blitt undersøkt hvordan barnehagelærere ... -
Bruk av mangfold som ressurs i barnehagen- barnehagelæreres forståelse og praksis i henhold til flerkulturelt mangfold i hverdagen
(Master thesis, 2023)Barnehagens kulturelle mangfold vokser kontinuerlig, noe som nødvendiggjør kompetanse angående å anvende mangfoldet som en ressurs i barnehagen. Studier indikerer at dette ikke blir gjort i stor nok grad, da et stort antall ... -
Diagnosen har gitt meg mer selvtillit til å gjøre det jeg tror på, tro på det jeg gjør
(Master thesis, 2023)I de fleste tilfeller oppstår symptomene på ADHD i barndommen, og tilstanden kan påvirke individets fungering videre i voksenlivet (Quinn & Madhoo, 2014). Mange kvinner får diagnosen i voksen alder, og dette er fordi de ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Opplevelser av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme
(Master thesis, 2023)En kvalitativ undersøkelse om hvilken opplevelse foresatte, barnehagepersonell og PPT har av samarbeid rundt barn med selektiv mutisme -
Spesialpedagogen ansatt i barnehagen - fremmere og hemmere i arbeid med tidlig innsats
(Master thesis, 2024)Temaet for denne undersøkelsen er spesialpedagoger ansatt i barnehagen. Bakgrunnen for masteroppgaven er den stadige økningen i antall barn med spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, samtidig som annen forskning (Tveit, ... -
I hvilken grad samsvarer foreldrerapportering av barns språkmestring ved fireårsalder med barnas språkferdigheter kartlagt med validerte språktester på samme tidspunkt?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke i hvilken grad foreldres rapportering av barnets språk samsvarer med barnets faktiske ferdigheter. Studien har benyttet en kvantitativ forskningsmetode for å undersøke ... -
Hvordan opplever PP-rådgivere taushetsplikten i det tverrfaglige samarbeidet?
(Master thesis, 2024)Barn og unge har rett til mulighet for læring, utvikling og mestring i et inkluderende miljø. I barnehagene vil dette være særlig viktig ettersom grunnlaget for videre deltakelse i samfunnet i stor grad påvirkes av opplevelser ... -
Bruk av tvang og makt
(Master thesis, 2024)Hensikten med studien er å utforske bolig- og skoleansattes erfaringer med og forståelse av bruk av tvang og makt ovenfor elever med psykisk utviklingshemming. Har følgende problemstilling: Hvordan forstår og erfarer ansatte ... -
Tilrettelegging for elevmangfoldet i klasserommet
(Master thesis, 2024)Elevmangfoldet i skolen har økt betraktelig de siste tiårene. God tilrettelegging er grunnleggende for å skape et godt læringsmiljø for hele mangfoldet. I denne masteroppgaven belyses læreres opplevelser av å tilrettelegge ... -
Systemrettet arbeid for å styrke inkludering i barnehagen
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) sitt systemrettede arbeid for å fremme et mer inkluderende barnehagemiljø. Studien er et kvalitativt intervjustudie blant ansatte i PPT med erfaring ... -
Ta eierskap og si “hjelp meg” - en kvalitativ intervjustudie av jobbkonsulenters arbeid med livsmestring i vernede bedrifter
(Master thesis, 2024)Flere personer med spesielle behov befinner seg utenfor jobb og studier til tross for arbeidsevne. Temaet for denne artikkelen omfatter perspektiver og tilnærminger til livsmestring blant klienter og studenter ved skjermede ... -
Samarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er knyttet til det spesialpedagogiske feltet og forsøker å få en innsikt i opplevelsen av ansatte i skole og i avlastningshjem om fenomenet samarbeid rundt barn som har behov for Alternativ og supplerende ... -
Overgang mellom barnehage og skole for barn med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2024)Overgangen mellom barnehagen og skolen kan være ganske utfordrende for barn, særlig for barn med spesielle behov. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose som stort sett gjør en avhengig av faste rutiner og ingen ... -
TRAUMEBEVISST OMSORG I BARNEHAGEPRAKSIS En kvalitativ studie av barnehagelæreres opplevelse av sin kompetanse i å implementere traumebevisst omsorg gjennom samtaler med barn som viser tegn på vold i hjemmet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker praktiseringen av traumebevisst omsorg i norske barnehager gjennom barnesamtaler om mulig vold i hjemmet. Studien tar utgangspunkt i de skadelige virkningene traumer har på barn, spesielt ... -
En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp.
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar ... -
En inkluderende barnehage for alle? En kvantitativ undersøkelse av barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om barnehageansattes opplevelse av inkludering av barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Hensikten var todelt: for det første å undersøke barnehageansattes opplevelse av hvordan barn som mottar ... -
Barnet skal oppleve seg ivaretatt PP-rådgiveres arbeid med barns rett til medvirkning i det tverrfaglige samarbeidet.
(Master thesis, 2024)Barns rett til medvirkning og rett til å bli hørt i saker som angår dem har blitt forsterket siden 1990-tallet. Dette er lovfestet i barnekonvensjonens (1989) artikkel 12, Grunnloven (1814) § 104 og opplæringsloven (1998) ...