Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKamal, Robert L.
dc.date.accessioned2019-03-14T08:33:23Z
dc.date.available2019-03-14T08:33:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2589942
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler ordet beskyttelse (protection). Det er en kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk praksis. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse med masterstudiet i pedagogikk ved Universitetet i Agder, der formålet var å utforske pedagogens rolle som beskyttere det og hvilken betydning et slikt perspektiv kan innebære for pedagogisk arbeid i skoler. Beskyttelse er et lite utforsket begrep, enda det er en sentral del av det å være sosiale mennesker som daglig må forholde oss til risikofaktorer som kan være til skade for kropp og sinn og vår utvikling. Særlig for de minste blant oss, barn og unge, er beskyttelse en vesentlig faktor. En overrepresentasjon av risiko kan føre til en negativ utvikling som er vanskelig å omgjøre. Pedagoger spiller derfor en viktig rolle i arbeidet med å forebygge en slik utvikling. De kan bidra enormt til å hjelpe elever som sliter enten på skolen eller hjemme (eller begge deler), elever som opplever kriser og traumatiske hendelser, eller som trenger støtte og omsorg til å mestre det faglige så vel som det sosiale i skolen og i livet generelt. I denne studien uttrykket deltakerne et ønske om å beskytte og dra omsorg for elevene de har ansvar for og ikke minst kollegaene de jobber med. Samtidig registreres det et behov for å beskytte pedagogen selv mot stress, vold og overarbeid. På bakgrunn av forskningen som ligger til grunn for denne masteroppgaven og de teorier og begreper som herunder er presentert, er det grunnlag til å hevde at beskyttelse er en naturlig del av pedagogens rolle og virke. Beskyttelseer tilstede i skolehverdagen, men det er ikke alltid det første en forbinder med pedagogers profesjonelle ansvar i skolen og i samfunnet for øvrig. Med denne masteroppgaven løftes det derved frem et perspektiv på pedagoger som beskyttere. Grunnen til dette er for å bevisstgjøre og fremheve viktigheten av det arbeidet som ansatte i skolen gjør og den forskjellen de kan utgjøre for den lærende, for våre barn og unges trivsel og utvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleUnder vingen... Er beskyttelse en del av pedagogens rolle? : En kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk virksomhetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber98 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal