Fremtidens skole – hvor står vi og hvor går vi? : En undersøkelse av kultur og lederkompetanser ved ungdomsskolene i Kristiansand kommune
Abstract
Temaet i vår oppgave er fremtidens skole. Vi ønsker å sette dagens skole inn i en historisk kontekst, men med blikket rettet fremover. Føringene for hva som skal kjennetegne fremtidens skole ligger klare, og nye læreplaner skal realiseres og implementeres fra 2020. Betydningen av en kollektiv kultur understrekes i de nasjonale føringene og det er en dreining både i hva og hvordan elevene bør lære, for å være i stand til å møte både dagens og morgendagens samfunn. For å realisere fremtidens skole, må det til en endringsprosess, hvor arbeidet med utviklingen av en helhetlig kultur og endret lederrolle står sentralt. Vi ønsker i vår oppgave å undersøke hvordan ungdomsskolene i Kristiansand, med utgangspunkt i kultur og ledelse, står rustet i møtet med fremtiden.For å belyse betydningen av og sammenhengen mellom kultur og ledelse i skolen, tar vi utgangspunkt i Schein (1987) og Cameron og Quinn (2014) sine teorier om kultur og effektive organisasjoner, Fullan og Quinn (2017) sitt rammeverk for koherens og Lotsberg (2014) sin kategorisering av lederteorier. Vi ønsker å generalisere og si noe om ungdomsskolene i Kristiansand som helhet, og har derfor valgt et ekstensivt design og gjør bruk av kvantitativ metode. Datainnsamlingen blirgjennomført digitalt ved bruk av spørreskjemaene OCAI og MSAI. Det vi ser gjennom våre data, er at kulturen og lederkompetansen ved ungdomsskolene i Kristiansand har de beste forutsetninger for å lykkes med realiseringen av fremtidens skole. Utfordringen ligger i hvordan lederne i ungdomsskolene tar lederskap i dette endringsarbeidet og jobber målrettet for å øke den kollektive kapasiteten og videreutvikle kulturen.
Description
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2018