dc.contributor.author | Harberg, Mette Marcussen | |
dc.contributor.author | Møster, Kristin Lindseth | |
dc.date.accessioned | 2019-03-04T08:42:00Z | |
dc.date.available | 2019-03-04T08:42:00Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2588384 | |
dc.description | Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Det er utført begrenset forskning på barnehageledelse og lederens betydning for barnehagens resultat. Samtidig har barnehagefeltet vært under stor utvikling og endring de senere årene. Stor utbygging, full barnehagedekning, økt krav til kompetanse og pedagogisk innhold har satt barnehagefeltet på den politiske agendaen. Dette har blant annet ført til at barnehagene står i en ny konkurransesituasjon til hverandre. Disse endringene har gjort at det stilles andre og høyere krav til barnehageledere (St. meld. nr 41, 2008-2009), (Gotvassli,2012), (Børhaug,2013).Denne utviklingen har gjort at vi ble interesserte i å studere barnehageledelse og om det finnes konkrete kompetanser som utpeker seg hos lederne av gode barnehager.Målet med vår studie ble derfor om vi kunne finne en felles ledelsesprofil hos lederne i attraktive barnehager. Vi var interessert i å finne ut om det var en sammenheng mellom barnehagens ledelse og dens attraktivitet. Studien bygger på kvantitativ forskningsmetode hvor vi har benyttet spørreskjema MSAI som kartleggingsverktøy. Denne ble distribuert i mars 2018 ved hjelp av SurveyXact. Respondenter var lederne i private og kommunale barnehager i Arendal kommune.Vi fant at lederne i de attraktive barnehagene jevnt over har høye score på alle kompetansene, med en særlig vektlegging av alle kompetansene innen lederstilen integrator. De har også stort fokus på kompetansene “lede utviklingen av andre”og “lede innovasjon” som tilhører lederstilen entreprenør. Dette eksterne fokuset er unikt for lederne i de attraktive barnehagene. I tillegg har de til felles at de alle scorer lavt på kompetansen “lede kontrollsystem”. Resultatet av studien viser dermed at lederne i attraktive barnehager skiller seg ut. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | ORG917 | nb_NO |
dc.title | Ledelse og lederkompetanser i attraktive barnehager : Eksisterer det en felles ledelsesprofil i attraktive barnehager? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 122 s. | nb_NO |