Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKile, Camilla Førsund
dc.date.accessioned2018-10-01T11:16:23Z
dc.date.available2018-10-01T11:16:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565478
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er faglig egenvurdering, og formålet er å undersøke hvordan lærere legger til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn. Problemstillingen er som følger: «Hvordan forstår et utvalg lærere på videregående trinn faglig egenvurdering, og hvordan legger de til rette for elevenes egenvurdering?» Det ble utarbeidet tre forskerspørsmål: 1) Hva betyr begrepet faglig egenvurdering for et utvalg lærere på videregående trinn? 2) På hvilke måter legger lærerne i denne undersøkelsen til rette for elevenes faglige egenvurdering? 3) Hva er utfordrende med å legge til rette for elevenes faglige egenvurdering? Oppgaven er en empirisk studie. Det ble gjennomført semistrukturerte intervju med seks lærere. Lærernes beskrivelser blir drøftet i forhold til prinsippene om vurdering for læring, vurdering av læring og vurdering som læring. Dette er tilnærminger som gir forskjellige muligheter til å vurdere elevenes prestasjoner (Dobson, Eggen og Smith, 2009). Studien viser at lærerne har forskjellig forståelse av egenvurderingsbegrepet. Dette medfører forskjellige praksiser når egenvurderingen skal implementeres i klasserommet. Informantene beskriver flere utfordringer med å legge til rette for den faglige egenvurderingen. Alle informantene vektlegger en form for selvrefleksjon hos elevene. Lærerne kobler elevenes faglige egenvurdering til en vurdering for læring, men studiens funn viser at lærernes tilrettelegging oftere samsvarer med prinsippene til vurdering av læring. Elevenes egenvurdering blir ofte mer summativ enn formativ. Vurdering som læring er den tilnærmingen som er minst integrert i lærernes tilrettelegging. Elevene involveres i liten grad i hele egenvurderingsprosessen. De blir ofte møtt med lave forventninger. Prinsippene om elevenes autonomi og tilpasset opplæring blir ikke alltid ivaretatt. Det skilles i liten grad mellom gode og dårlige egenvurderingspraksiser. Mange av lærerne mangler kunnskap om hva som skaper gode faglige egenvurderingspraksiser. Dette tydeliggjør et behov for klarere retningslinjer for å kvalitetssikre gjennomføringen av elevenes faglige egenvurdering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleElevenes faglige egenvurdering- Skrivebordstanker eller verdifullt læringsverktøy? : En empirisk studie av et utvalg læreres erfaringer med å legge til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber115 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal