Påvirker et ønske om komponistandeler produsentens kreative valg i studio?
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker om produsentens kreative bidrag i studio brukes i en
økende grad som avlønning av rollen. Videre drøftes det om produsenter er tilbøyelige til å ta
kreative grep for å øke sin komponistandel i kreative samarbeidssituasjoner. Jeg har satt opp
et teoretisk rammeverk som tar for seg historikken til produsentrollens funksjoner,
tradisjonelle inntektsstrømmer og insentivene til å skape innen immateriell
rettighetslovgivning. For å generere et empirisk sammenligningsgrunnlag til teorien, har jeg
foretatt fire intervjuer i en åpen samtaleform, der selve forskningsspørsmålet er blant
spørsmålene jeg stiller informantene. Som et supplement til intervjuene, har jeg transkribert
NRKs ”Nøkkelen til suksess”, i tillegg til at professor Jan Bang ved UiA har kommentert et
av intervjuutdragene. Oppgaven konkluderer med at det kan virke som produsenter i økende
grad tenderer mot å bli kompensert med komponistandeler, men at datagrunnlaget er for tynt
til å generalisere ideen. Alle informantene svarte nei da de ble spurt om de var tilbøyelige til
å ta kreative grep for å øke sin andel. Å bli invitert inn i låtskrivingsprosessen er en
tillitserklæring som kan utnyttes og brytes. Norge har et lite produsentmarked, der det kan
virke som om aktørene prioriterer langsiktighet og kred fremfor kortsiktighet og penger.
Description
Masteroppgave Music Management MU501 - Universitetet i Agder 2018