dc.contributor.author | Børven, Simen Daniel Lindstad | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T10:51:22Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T10:51:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2564948 | |
dc.description | Masteroppgave Music Management MU501 - Universitetet i Agder 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker om produsentens kreative bidrag i studio brukes i en
økende grad som avlønning av rollen. Videre drøftes det om produsenter er tilbøyelige til å ta
kreative grep for å øke sin komponistandel i kreative samarbeidssituasjoner. Jeg har satt opp
et teoretisk rammeverk som tar for seg historikken til produsentrollens funksjoner,
tradisjonelle inntektsstrømmer og insentivene til å skape innen immateriell
rettighetslovgivning. For å generere et empirisk sammenligningsgrunnlag til teorien, har jeg
foretatt fire intervjuer i en åpen samtaleform, der selve forskningsspørsmålet er blant
spørsmålene jeg stiller informantene. Som et supplement til intervjuene, har jeg transkribert
NRKs ”Nøkkelen til suksess”, i tillegg til at professor Jan Bang ved UiA har kommentert et
av intervjuutdragene. Oppgaven konkluderer med at det kan virke som produsenter i økende
grad tenderer mot å bli kompensert med komponistandeler, men at datagrunnlaget er for tynt
til å generalisere ideen. Alle informantene svarte nei da de ble spurt om de var tilbøyelige til
å ta kreative grep for å øke sin andel. Å bli invitert inn i låtskrivingsprosessen er en
tillitserklæring som kan utnyttes og brytes. Norge har et lite produsentmarked, der det kan
virke som om aktørene prioriterer langsiktighet og kred fremfor kortsiktighet og penger. | nb_NO |
dc.language.iso | eng | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | MU501 | nb_NO |
dc.title | Påvirker et ønske om komponistandeler produsentens kreative valg i studio? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 88 s. | nb_NO |