dc.contributor.author | Dokkedal, Anita | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Christina | |
dc.date.accessioned | 2018-09-11T09:30:08Z | |
dc.date.available | 2018-09-11T09:30:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2561950 | |
dc.description | Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikt: Målet med denne studien er å avdekke forbrukernes holdninger til nye
betalingstjenester. Tilbud av betalingstjenester av andre bedrifter enn banken er nå mulig som
følge av endret betalingsdirektiv. Vi ønsker å undersøke hva som gjør at en forbruker velger
en betalingstjeneste fremfor en annen. Forskningsspørsmålet er:
Hvilke faktorer er viktig for norske forbrukere ved adopsjon av nye betalingstjenester?
Teori: Det teoretiske rammeverket for studien fokuserer på teori som er utviklet basert på
tidligere introduksjon av ny teknologi hos forbrukerne. Hovedteorien for forskningen vår er
Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 (UTAUT2-modellen). Videre har
vår teori bestått av et litteratursøk basert på tidligere forskning på teknologiaksept hos
forbrukere.
Metode: Denne studien baseres på en kvalitativ tilnærming og gjennomføres ved ti
kvalitative intervjuer, hvor vi intervjuet fem kvinner og fem menn i alderen 15-65 år.
Respondentene ble valgt på bakgrunn av et strategisk utvalg. Datagrunnlaget baseres på
respondentenes svar, og ved å knytte teorien opp mot empirien vil vi forsøke å besvare
forskningsspørsmålet.
Hovedfunn: Resultatforventning har vært en faktor som har spilt en stor rolle i vårt studie, da
respondentene syntes det var viktig å se nytteverdien og en eller flere fordeler før adopsjon av
betalingstjenesten. Funnene våre viste at to viktige faktorer for adopsjon er tillit til systemet
og sikkerhet og opplevd risiko. Samtidig ser vi at vane og erfaring har en stor innvirkning på i
hvilken grad forbrukerne benytter seg av nye betalingstjenester.
I tillegg viser våre funn at sosial innflytelse også har en påvirkning i vår studie. Dette er fordi
forbrukerne har større tillit til en ny betalingstjeneste dersom venner og familie har snakket
positivt om tjenesten. I tillegg er benyttes ofte betalingstjenester i samhandling med andre og
dermed vil sosial innflytelse påvirke forbrukerne naturlig.
Vi ser også at det er viktig for samtlige respondenter hvem som er tilbyder av
betalingstjenesten, og de som handler på tvers av landegrensene i dag ser ut til å ha større
sannsynlighet for å bruke en internasjonal tilbyder. Det er en nøkkelfaktor at tilbyderen må
oppleves som sikker, og dette er dermed mer avgjørende enn hvilket land tjenesten kommer
fra. Våre hovedfunn viser at alle faktorene i UTAUT2-modellen, samt to foreslåtte faktorer fra
litteratursøket, har vist seg å være viktige faktorer, men noen har utmerket seg som mer
avgjørende faktorer enn andre i vår studie. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | BE501 | nb_NO |
dc.title | Viktige faktorer for norske forbrukeres adopsjon av nye betalingstjenester | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 92 s. | nb_NO |