Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristiansen, Mathias
dc.date.accessioned2018-09-11T09:20:21Z
dc.date.available2018-09-11T09:20:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561944
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2018nb_NO
dc.description.abstractMålet med oppgaven er å se om salgsmåned har en påvirkning på salgsprisene. Analysen omfatter alle solgte boliger i Kristiansand i perioden 2007 til 2017, som ga meg datamaterialet på 20 433 omsatte boliger. Alt av datamaterialet ble innhentet fra Eiendomsverdi AS. Innledningsvis i oppgaven presenterer jeg litt bakgrunnsstoff om Kristiansand og om generelle salgspriser i Kristiansand de siste ti årene. Videre følger teorien om prisdannelsen i eiermarkedet, samt den hedonistiske prisfunksjonen. Teorien gir grunnlag for og utlede tre hypoteser, der salgsmåned har påvirkning på salgspris er hovedproblemstillingen. De to andre problemstillingene er om det er forskjell i salgsmønsteret mellom hus og leilighet, samt om markedstid varierer mellom månedene. Deretter følger en beskrivelse av framgangsmåten for datainnsamlingen, samt deskriptive statistikk over alle variablene. Variablene ble videre brukt for å se om de hadde signifikant innvirkning på salgsprisen. For å teste dette brukte jeg analyseprogrammet Stata. Ved alle tre problemstillingen ble dobbel logaritmisk regresjon brukt. Analysen viste at mai hadde høyest salgspriser, etterfulgt av august, april og juni. Månedene med lavest salgspris var desember, januar og februar. Ut fra analysen kunne jeg konkludere med at salgsmåned hadde en påvirkning på salgsprisen. Når det gjaldt den andre hypotesen viste analysen at mai hadde høyest salgspris for begge boligtypene. Etter mai var det mars, august og september som hadde høyest salgspris på leilighet. Mens på hus var det juni, august og april som hadde høyest salgspriser. Jeg konkluderte dermed med at det forskjellige salgsmønster mellom hus og leilighet. Den siste hypotesen viste at mai og juni var månedene med kortest markedstid, etterfulgt av september. Månedene med lengst markedstid var januar, juli og desember. Jeg konkludere med at det er en sammenheng mellom måneden og tid i markedet på boligennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleHar salgsmåned påvirkning på salgspris?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumber120 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal