Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDale, Trine Smiseth
dc.date.accessioned2017-10-11T13:37:08Z
dc.date.available2017-10-11T13:37:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459744
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne undersøkelsen er å belyse styringsdokumentenes rolle i planlegging og gjennomføring av aktiviteter i barnehagen. Bakgrunnen for undersøkelsen er debatten om økt læringstrykk, som har foregått i kjølvannet av stortingsmelding og høringsutkast til ny rammeplan for barnehagene. Tidligere forskning fremhever at ulike styringsdokumenter inneholder både en kvalitetsdiskurs for læring, og en helhetlig læringsdiskurs hvor barns deltakelse er sentralt. Det er etterlyst empirisk forskning på hvordan dette viser seg i praksis. Undersøkelsen belyser derfor hvordan barnehagelæreren bruker styringsdokumenter i sitt arbeid med planlagte aktiviteter, og hvordan styringsdokumentene påvirker gjennomføringen av aktiviteter. Oppgavens teoretiske bakgrunn beskriver styring av barnehagene, en kvalitetsdiskurs hvor New Public Management, målstyring, planer og rutiner er sentralt, en alternativ meningsdiskurs hvor lyttende pedagogikk, improvisasjon og barns deltakelse fremheves, samt didaktisk arbeid på bakgrunn av de ulike diskursene. Undersøkelsen er utført som et etnografisk arbeid med innfallsvinkler som observasjon, intervju og dokumentinnsamling. Feltarbeidet er gjennomført i to barnehager, hvor en barnehagelærer fra hver barnehage har blitt fulgt gjennom 1 uke hver. Undersøkelsen har et hermeneutisk, fortolkende ståsted, med en abduktiv tilnærming til data. Analysen viser at styringsdokumenter er sentralt i barnehagelærernes arbeid, og rammeplan, årsplan, periodeplan samt satsninger fra kommune og eier nevnes spesielt. Barnehagelærernes egne planer konkretiserer hvordan mål fra andre styringsdokumenter skal komme til uttrykk i arbeid med planlagte aktiviteter. Styringsdokumentene ses som en kvalitetssikring av barnehagelærernes arbeid som må tilpasses ulike rammefaktorer. Barnehagelærerne ønsker å kombinere styringsdokumenters føringer med barns initiativ. Styringsdokumentene kan legitimere fokus på medvirkning, men det uttrykkes også bekymring for innsnevring av handlingsrom. Styringsdokumentene påvirker gjennomføring av aktiviteter gjennom mer styring av innhold og rutinisering, hvor barns muligheter for deltakelse reduseres. Likevel ser barns deltakelse ut til å ivaretas i mange aktiviteter, og styringsdokumentene ses ikke som så bindende at de aldri kan legges til side. Funnene i undersøkelsen er tolket i lys av teoriene om kvalitetsdiskurs og meningsdiskurs, hvor det diskuteres hvordan to ulike læringssyn er rådende også i de to barnehagelærernes praksis. Det oppleves et sterkere mål- og læringstrykk, samtidig som det er handlingsrom for tolkning og tilpasning til barns interesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleHva står på planen i dag? : Et etnografisk arbeid om barnehagelærerens bruk av styringsdokumenter i planlegging og gjennomføring av aktiviteter i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber104 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal