Ledere i omstillingsprosesser : Endringsstrategier og lederkompetanse
Abstract
Formålet med denne oppgaven var å se på hvilke strategier som benyttes av ledere i omstillingstider og hvilke lederegenskaper som anses som viktige i denne prosessen. Omstilling er noe som preger hverdagen til ledere både i offentlig og privat sektor, og temaet anses derfor som svært aktuelt. Empiri er samlet inn gjennom intervju av 8 bedriftsledere som har gjennomført vellykkede omstillinger de siste årene. Som metode har vi brukt det åpne, kvalitative intervjuet, hvilket har gitt oss et innblikk i hvordan ledere i privat sektor har gjennomført gode omstillinger. Intervjuene danner grunnlaget for analysematerialet som videre danner grunnlaget for drøftingen i oppgaven.
Omstilling forbindes ofte med nedbemanning og rasjonaliseringstiltak. Endring belyses i denne oppgaven gjennom 4 faser for planlagt endring. Likeledes er det nyttig å kjenne til ulike strategier som kan være aktuelle for å få til vellykkede omstillinger. Resultatene viser at det å integrere ulike strategier ved å ha fokus på både kostnadsreduserende tiltak og organisasjonsutvikling, er en god måte å gjennomføre omstillingen på. Det er også essensielt at lederne har egenskaper som gode formidlere, og at de har gode kommunikative evner. Ærlighet og åpenhet om prosessen de skal gjennom er vesentlig. Sosiale egenskaper er også et funn som kommer tydelig frem som en viktig egenskap.
Arbeidet med empirien ga oss funn som ikke er teoretisk forankret. Lederne brukte konsulenttjenester fordi arbeidsmarkedet var usikkert. Enkelte ledere forventet at medarbeiderne ga beskjed dersom de ønsket endring. De forventet selvstendige ansatte som rapporterte til leder ved behov.
Resultatene tydeliggjør hvor viktig lederen er i en omstillingsprosess. Det bør dermed være av interesse for ledere i enhver bedrift å benytte resultatene som kommer frem i denne oppgaven hvis de skal gjennomføre en endringsprosess.
Description
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017