Engasjerende journalistikk : Hvordan nettbasert journalistikk kan engasjere den moderne nettbruker med fokus på nyhetskriterier og nyhetsverdi
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt å ta utgangspunkt i moderne mediebruk knyttet til hvilke
nyhetskriterier som dominerer nettbasert journalistikk og hvordan deling på sosiale medier
kan påvirke vurderingen av artiklers nyhetsverdi. I tillegg fokuserer jeg på hva som kan gjøre
saker mer klikkbare og engasjerende på nett. Jeg har benyttet åtte artikler fra Nettavisen.no i
oppgaven. Disse analyseres først hver for seg med fokus på nyhetskriterier og blikkfang og
deretter kvantitativt. I den kvantitative analysen ser jeg på antall klikk og hvor mye
engasjement artiklene har skapt i form av kommentarer under artikkelen og som delinger,
reaksjoner og kommentarer på Facebook. Blant funnene mine er det at klikkene i hovedsak
kom fra nettavisens egne sider og at brukere derfor sannsynligvis oppsøker nettaviser for å få
nyhetsoppdateringer. Sakene som har skapt mest engasjement omhandler tema som vekker
sterke følelser hos leserne, er ledd i en lengre offentlig diskusjon eller er kontroversielle
Description
Masteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2017