dc.contributor.author | Stapnes, Charlott-Andrea | |
dc.date.accessioned | 2017-09-20T08:22:19Z | |
dc.date.available | 2017-09-20T08:22:19Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2455681 | |
dc.description | Masteroppgave samfunnskommunikasjon KOM500 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg valgt å ta utgangspunkt i moderne mediebruk knyttet til hvilke
nyhetskriterier som dominerer nettbasert journalistikk og hvordan deling på sosiale medier
kan påvirke vurderingen av artiklers nyhetsverdi. I tillegg fokuserer jeg på hva som kan gjøre
saker mer klikkbare og engasjerende på nett. Jeg har benyttet åtte artikler fra Nettavisen.no i
oppgaven. Disse analyseres først hver for seg med fokus på nyhetskriterier og blikkfang og
deretter kvantitativt. I den kvantitative analysen ser jeg på antall klikk og hvor mye
engasjement artiklene har skapt i form av kommentarer under artikkelen og som delinger,
reaksjoner og kommentarer på Facebook. Blant funnene mine er det at klikkene i hovedsak
kom fra nettavisens egne sider og at brukere derfor sannsynligvis oppsøker nettaviser for å få
nyhetsoppdateringer. Sakene som har skapt mest engasjement omhandler tema som vekker
sterke følelser hos leserne, er ledd i en lengre offentlig diskusjon eller er kontroversielle | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | KOM500 | nb_NO |
dc.title | Engasjerende journalistikk : Hvordan nettbasert journalistikk kan engasjere den moderne nettbruker med fokus på nyhetskriterier og nyhetsverdi | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 129 s. | nb_NO |