Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøkås, Kristin
dc.date.accessioned2017-09-11T10:02:30Z
dc.date.available2017-09-11T10:02:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454008
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractMålet med denne avhandlingen er å få innsikt unge menneskers bankvaner. Jeg ønsker å undersøke om det eksisterer en sammenheng mellom elektroniske løsninger og unge menneskers valg av bank. Forskningsspørsmålene mine er ”Har fokus på elektroniske løsninger innvirkning på om unge bankkunder velger sparebanker eller forretningsbank?” og ”Hvilke elektroniske løsninger er mest populære blant unge bankkunder?” Som mitt teoretiske rammeverk for oppgaven har jeg valgt å ta i bruk teorien rundt viktigheten av banker i det finansielle markedet og segmentering av bankkunder. Hovedteorien for forskningen min er Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). Technology Acceptance Model (TAM) er også meget sentral i tillegg til noen teorier om bankers segmentering av kunder og elektroniske løsninger. En spørreundersøkelse ble gjennomført og jeg fikk samlet inn svar fra 303 respondenter. Noen respondenter var tilfeldige respondenter fra link på Facebook, mens andre ble valgt ved at jeg gjorde et bekvemmelighetsutvalg for å få best mulig fordeling. Respondentene var unge menn og kvinner i alderen 18-29 år, de var alle studenter ved de ulike fakultetene ved Universitet i Agder Kristiansand. De unge menneskene som foretrekker nye, moderne elektroniske løsninger vil velge forretningsbank. Jo flere unge mennesker som foretrekker elektroniske løsninger over personlig kundeservice, jo flere kunder vil forretningsbankene få. Å fokusere på elektroniske løsninger og det unge kundesegmentet ser ut til å være riktig strategi for fremtidig lønnsomhet. Det er ingen signifikant avhengighet mellom hvilken type bank en har som hovedbank og hvilken elektronisk løsning som er mest populær. Totalt sett er mobilbank den foretrukne elektroniske løsningen blant unge bankkunder i dag. Jeg valgte å gjennomføre min forskning blant et demografisk segment, nemlig unge mennesker. I en verden der banktjenester blir mer og mer avansert teknologisk sett er det de unge som vil være det viktigste kundesegmentet. Unge mennesker er mest nysgjerrige og villige til å ta i bruk ny teknologi og elektroniske løsninger som distribuerenb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleUnge menneskers holdning til elektroniske løsninger ved valg av banknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumber70 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal