Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJansen, Jesper
dc.contributor.authorRobstad, Henrik
dc.date.accessioned2017-09-04T09:50:51Z
dc.date.available2017-09-04T09:50:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452944
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne studien skal belyse hvordan prisen på leiligheter påvirkes av utvalgte attributter knyttet til lys, sol og utsikt. Internasjonalt har disse variablene blitt studert flere ganger tidligere, men det finnes få studier der resultatene er overførbare til vårt datamateriale. Teorien i oppgaven bygger på den hedonistiske modellen, og om hvordan prisen på leiligheter bestemmes av de egenskapene leiligheten innehar. Basert på dette har vi utarbeidet en rekke hypoteser om hvordan utvalgte attributter påvirker totalprisen på en leilighet. Videre har vi formulert prisfunksjoner bygget på økonometrisk teori Datamaterialet i studien strekker seg til 936 leiligheter solgt mellom januar 2015 og desember 2016 i Oslo. Dette er en periode da boligprisene i Oslo opplevde sterk vekst. De attributtene vi har studert er solforhold, etasje, utsikt, lysforhold, hvorvidt leiligheten har balkong og hvilken lokalisering leiligheten har innad i blokka. Lokalisering har vi delt opp i basis-, gjennomgående-, hjørne- og endeleilighet. Vi har også inkludert en rekke kontrollvariabler som vi antar har større innvirkning på totalprisen. Variablene vi ønsket å studere nærmere hadde en signifikant påvirkning på totalprisen på en leilighet. Det er her snakk om solforhold, sjøutsikt, utsyn og hvorvidt leiligheten er en hjørne-, ende- eller gjennomgående leilighet. Betalingsvilligheten for sol er høyest når leilighetens fasade vender 220 grader fra nord. Sjøutsikt øker prisen med 5,6%, mens et skritt opp langs en fempunkts kontinuerlig skala for hvor god utsynet er, øker prisen med 3,5%. Hvorvidt leiligheten har en hjørne-, ende- eller gjennomgående beliggenhet i bygget øker prisen med henholdsvis 11,95%, 4,27% og 2,3%. Kontrollvariablene utgjorde som forventet mesteparten av forklaringskraften i studien. Av kontrollvariabler hadde boareal (boa), salgsmåned, balkong og lokalisering signifikant påvirkning på prisen. Basert på vår studie hadde alder og etasje ingen signifikant påvirkning på prisen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleBetalingsvillighet for naturlig lys og utsikt : en analyse av boligmarkedet i Oslonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO
dc.source.pagenumberVI, 123 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal