Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAas-Lyngby, Elisabeth
dc.date.accessioned2017-03-16T11:18:40Z
dc.date.available2017-03-16T11:18:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434328
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk PED511 - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractStudiens hensikt er å belyse hvordan elever ved en ungdomsskole med iPad 1:1 opplever bruken av iPad i lys av skolens tilpassede opplæring. Lærere ønsker å gi en opplæring som ivaretar skolens mangfold av elever, men opplever skolens rammer som begrensende. Bruk av IKT og digitale verktøy kan gjøre det enklere å differensiere, jobbe prosessorientert og å bruke nye undervisnings- og arbeidsformer. Bruk av iPad i skolen er et nokså nytt fenomen og det er lite forskning på området. Erfaringer fra en skole kan gi viktig informasjon til andre som har lyst til å prøve det samme. Temaet belyses fra elevenes synsvinkel, gjennom en nettbasert spørreundersøkelse og samtaleintervjuer. Elevene liker å bruke iPad og opplever det som et godt verktøy til skolearbeidet. Å ha hver sin iPad gir lett tilgang til skolens planer og tidligere arbeid. Elevene mener dette gir mer kontroll, økt selvstendighet og gjør det lettere å fullføre påbegynt arbeid. Som skriveverktøy oppleves iPaden enklere og mer effektiv enn blyant og papir og den gjør det lettere å bearbeide tekster. Elevene mener dette har betydning for hvordan de gjør det på skolen. IPaden gir større frihet i valg av arbeidsmåter og mulighetene til å hente informasjon fra ulike kilder gjør det lettere å nå de faglige målene. IPaden bidrar dermed til økt autonomi og mestringsforventning. Elevene presenterer nå mer av arbeidet sitt og får dermed innsikt i ulike måter å gjøre ting på. De leverer også inn mer av arbeidet sitt, noe som gir gode muligheter for å drive mer prosessorientert opplæring. Elevene gir eksempler på fag der de får tilbakemeldinger underveis og vurderes på bakgrunn av både innsats, prosess og resultat og fag der de får trening i å dokumentere arbeidsprosesser gjennom bruk av bilder, film, talefiler og tekst. Dette bidrar til å synliggjøre læringsprosesser og viser at økt innsats gir økt mulighet for å lykkes. Selv om studien viser at alle elevene opplever nytte av iPaden, fremkommer det noen gruppevise forskjeller i hvordan den brukes og oppleves: En større andel av guttene enn jentene opplever å ha blitt mer selvstendige, faglig flinkere og har fått større tro på å lykkes i skolearbeidet. Elevene med språk-, lese- og skrivevansker bruker flere av iPadens innebygde støttefunksjoner og opplever at dette gjør arbeidet enklere. En større andel av elevene med lese- og skrivevansker, enn elevene uten vansker, opplever å ha blitt faglig flinkere etter innføringen av iPad.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleBruk av iPad i tilpasset opplæring : en flermetodestudie av ungdomsskoleelevers erfaringer og synspunkter med bruk av iPad som verktøy i tilpasset opplæringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumberIV, 45 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal