Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Robin Aleksander
dc.contributor.authorSevilhaug, Morten
dc.date.accessioned2016-11-04T10:47:31Z
dc.date.available2016-11-04T10:47:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419542
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractOppgaven er en av de første i sitt slag hvor korrelasjonen mellom studerende ved sitt hjemsted kontra tilflytende studenters gradsfullførelse er målt. Tidligere forskning har sjeldent fokusert på studenters fylkesbakgrunn, det å være tilflytter kontra hjemmehørende ved et studiested og samtidig målt fullføringsgraden hos gruppene mot hverandre. Med begrepet fylkesbakgrunn mener vi i hvilket fylket studenten er registrert som hjemstedsfylke ved opptakstidspunkt. Dette gjør oppgaven meget interessant og ikke minst viktig. Resultatene fremvist i denne oppgaven, samt teorien som ligger bak den, vil være av interesse for universiteters arbeid mot nye studenter. Den vil også være av interesse for studentene selv, for deres foreldre, for alle involvert med å utvikle og forbedre studiekvalitetene, og andelen av studenter som fullfører gradsutdannelser. Oppgaven har med andre ord en veldig interesse for befolkingen generelt og hos de folkevalgte som skal forvalte for mangfoldet. Endringer i hvordan høyskoler og universiteter mottar statlig økonomisk støtte er også ett tema som belyses i oppgaven. De økonomiske insentivene for å øke andelen av gradsoppnåelse er mange, både for den enkelte studieinstitusjon, og for samfunnet generelt. Endringene beveger seg i retning av økt økonomisk støtte til studiestedet ved studenters gradsoppnåelse, i motsetning til tidligere hvor de mottok støtte på bakgrunn av studenters oppnådde studiepoeng. Dette er en nøkkelfaktor hva gjennomføring og frafall angår, og det økonomiske perspektivet er ikke oversett i denne oppgaven. Oppgavens data er hentet gjennom portalen Felles Studentsystem. Totalt 1189 kandidater i årene 2005-2010 registrert på studiet bachelorgrad i økonomi, ved Universitetet i Agders avdelinger i Kristiansand og Grimstad, er tatt med i beregningene i denne oppgaven. Dataen er både analysert samlet i sin helhet og separat for hvert enkelt studiested for å kunne trekke konklusjoner. Resultatene viser en signifikant forskjell mellom tilflyttende og hjemmehørende kandidater, når gradsoppnåelse måles. Tilflyttende kandidater fullfører påbegynt gradsutdannelse vesentlig oftere enn hjemmehørende. Kontrollert for påvirkning av kjønn, alder, oppstartsår og opptakspoeng er resultatene entydig for utvalget i sin helhet, og isolert sett ved avdelingene i Kristiansand og Grimstad. Analyse av hele utvalget viser at 55,19% av tilflyttende fullfører sin grad sammenlignet med bare 38,86% av de hjemmehørende. Isolert sett for Kristiansand fullfører 56,72% av tilflyttere 3 sammenlignet med 37,91% for hjemmehørende. Isolert sett for Grimstad fullfører 50,85%, sammenlignet med 40,13% for hjemmehørende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleForskjell i studiegradsfullføring blant tilflyttende og hjemmehørende studenter : en undersøkelse av bachelorstudenter ved Universitetet i Agder innen studieretningen økonomi og administrasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Sociology: 220nb_NO
dc.source.pagenumber91 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel