Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Knut Henrik
dc.contributor.authorNguyen, Anh Ngoc
dc.date.accessioned2016-11-04T10:38:23Z
dc.date.available2016-11-04T10:38:23Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419540
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven fokuseres det på kundemobiliteten i det norske bankmarkedet og hva som fremmer bankbytte. Oppgaven og resultatene baserer seg på empirisk testing fra Finansbarometeret 2015 som er utarbeidet av TNS Gallup for Finans Norge. Finansbarometeret er en årlig undersøkelse som kartlegger blant annet hvor mange som har byttet boliglånsbank i løpet av det siste året, i tillegg til flere spørsmål om hvordan en bruker banken og synspunkter kunden har. Kundemobiliteten i bankmarkedet har i mange år vært et tema innenfor norsk økonomi og flere rapporter fra blant annet Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har kartlagt hvorfor folk ikke bytter bank. I 2015 kom Konkurransetilsynet ut med en rapport om boliglånsmarkedet hvor de konkluderte med at kundemobiliteten var lav og at det hemmet konkurransen i bankmarkedet. I følge Finansbarometeret for 2015 så byttet 9% boliglånsbank i løpet av det foregående året. Vi har sett nærmere på disse 9%, og studert hva som skiller dem ut fra de resterende 91% som ikke byttet bank. Hovedfunnene i våre tester var at jo flere antall banker en benyttet, jo mer fremmet det et bytte av boliglånsbank. Det samme gjaldt også for de oppfattede byttekostnadene som var vesentlig mindre hos de som allerede hadde byttet bank. Det kan tolkes dit hen at det er lettere å bytte bank enn det en skulle tro. Blant de demografiske variablene som kjønn, inntekt og utdanning var det ingen signifikante forskjeller mellom de som hadde byttet og de som ikke har byttet. Den eneste demografiske forskjellen mellom gruppene var alder, hvor de eldre som gjerne ikke har så lenge igjen å betale ned på lånet sitt byttet sjeldnere enn de litt yngre. Dog så var også den yngste gruppen som mest sannsynlig akkurat har fått boliglån også underrepresentert i gruppen over de som har byttet bank.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleKjennetegn på kundene som bytter bank : en analyse av kundemobiliteten i bankmarkedetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumberIV, 63 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel