Verdirelevansen til norsk regnskapsinformasjon : forskjeller og likheter i verdirelevansen mellom hjemme- og utekonkurrerende selskaper
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419406Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet i denne oppgaven har vært å undersøke om verdirelevansen til regnskapsinformasjonen avviker for henholdsvis hjemme- og utekonkurrerende selskaper på Oslo Børs. I den anledning undersøkes verdirelevansen til regnskapsmessig egenkapital og resultat. For å besvare problemstillingen bruker vi en deduktiv tilnærming der det fremsettes hypoteser basert på tidligere teori. Deretter vil hypotesene testes ved bruk av empirisk data. Vi benytter prismodellen til å teste regnskapsinformasjonens evne til å forklare variasjoner i aksjeprisen for hjemme- og utekonkurrerende selskaper på Oslo Børs i perioden 2005-2014. Resultatene våre indikerer at den totale verdirelevansen til regnskapsinformasjonen er større for hjemmekonkurrerende enn for utekonkurrerende selskaper, noe som er sammenlignbart med tidligere forskning. Videre får vi noen indikasjoner på at regnskapsmessig resultat isolert sett har størst sammenheng med aksjeprisen for utekonkurrerende selskaper, noe som er konsistent med tidligere forskning. Avslutningsvis gir ikke resultatene støtte for at kontrollering av negative resultater øker verdirelevansen til selskapene. Dette er ikke i tråd med tidligere studier, og resultatene er kanskje noe overraskende.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016