• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modellskifte og bilpriser : påvirker introduksjon av ny modell bilpriser?

Gjærum, André
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Gjærum, Andre.pdf (831.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2419337
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [398]
Sammendrag
Jeg har i denne studien gjort en empirisk analyse av hva som påvirker bilprisene når en ny bilmodell introduseres. Som analyseverktøy er regresjonsanalyse valgt. Jeg har benyttet meg av regresjonsanalyse for å analysere data fra 2005-2016. Å ha mest mulig observasjoner med i analysen har vært viktig for å få et godt datagrunnlag. Innsamlingen har vært en tidkrevende prosess, men viktig for å svare på oppgavens problemstilling. Utarbeidelse av modellen har vært avgjørende for å få en modell som gir grunnlag for å analysere resultatene i oppgaven. Med teoretisk bakgrunn om bilmarkedet og den hedonistiske prisfunksjon utledet jeg en regresjonsmodell, hvor prisen er bestemt av forskjellige attributter. Det teoretiske utgangspunktet gav grunnlag for hvilke egenskaper som kan påvirke prisen. Jeg gjennomførte regresjon med bakgrunn i den hedonistiske prisfunksjon. I funksjonen ble variasjonen forklart av variablene. Regresjonen ble gjennomført basert på modellen og den aktuelle hypotesen ble testet ut. Etter å ha diskutert hver av variablene kom jeg med antagelser om hvordan de ulike variabler ville ha påvirkning på pris.

I starten av har jeg gjort rede for generelt om mine utvalgsmodeller, den hedonistiske metode og tidligere forskning, i tillegg til å gjøre rede for bruktbilmarkedet og markedssituasjonen. Deretter har jeg gått inn på Finn.no for å finne ut hvilke variabler som skulle være med i modellen for analysen. Etter nøye gjennomgang kom jeg frem til hvilke som hadde størst betydning. Analysen ble gjennomført ved statistikkprogrammet SPSS.

I analysen ble det testet hvilke variabler som hadde påvirkning på prisen, hvor variabler under to ikke viste seg å ha noen effekt på prisen. Variabler som ble signifikante hadde verdi over to og viste seg å ha påvirkning.

Etter dette drøftet jeg resultater som kom frem til i analysen. De funnene som var mest viktige ble diskutert nærmere i oppsummeringen. Flere av funnene var som forventet, mens noen var overraskende. Funnene som ble ansett som viktigst ble diskutert i oppgavens oppsummering.

Modellen som jeg kom frem til i oppgaven kan brukes til prediksjon på estimering av bruktbilpriser
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2016
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit