dc.description.abstract | I 2012 la regjeringen fram et lovforslag til et nytt krav om at store foretak skal rapportere om
hvordan de følger opp sitt samfunnsansvar. Regjeringen ønsket med dette at et lovfestet
rapporteringskrav ville bidra til økt åpenhet og at det skal motivere flere foretak til å integrere og
tenke samfunnsansvar i virksomheten. Fra og med regnskapsåret 2013 ble regnskapsloven § 3-3c
innført, og store foretak har vært pliktige til å gi en årlig rapportering om deres ikke-finansielle
resultater. Rapporteringen er knyttet til begrepet samfunnsansvar, og omfatter i følge loven
opplysninger ved hensyn til fire områder: menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og sosiale
forhold, ytre miljø og bekjempelse av korrupsjon.
I denne oppgaven undersøker vi hvordan ti foretak har rapportert om samfunnsansvar gjennom
tre regnskapsår, og om rapporteringsplikten har ført til at foretakene har økt kvaliteten på sine
samfunnsansvarsrapporter. Basert på loven og vår tolkning, blir samfunnsansvarsrapportene
evaluert ut i fra fem kriterier: policy, relevans, mål og indikatorer, interessentdialog, og åpenhet.
Kriteriene er definert ut i fra loven og vår oppfatning av hva som bør være en del av
samfunnsansvarsrapporten.
Samfunnsansvarsrapportene er også analysert ut i fra andre dimensjoner, som størrelsen på
samfunnsansvarsrapporten i form av antall sider, hvor man kan finne den og om foretaket også
viser støttet til andre initiativer eller standarder knyttet til samfunnsansvar. Disse dimensjonene
skal gi analysen mer dybde og helhet. Siden loven gir rom for tolkning, kan både vi og foretakene
ha ulike oppfatninger av hva som bør være en del av innholdet i samfunnsansvarsrapporten.
Metoden for å løse problemstillingen tok utgangspunkt i en kvalitativ dokumentundersøkelse.
Den kvalitative studien viste et todelt resultat. Hos foretakene som rapporterte i 2012, før kravet
ble innført, har ikke rapporteringen endret seg vesentlig. Det er kun to av ti foretak som har en
betydelig forbedring. Det har vært en positiv endring blant de foretakene som startet
rapporteringen først i 2013, da de ikke rapporterte før dette. Likevel tilfredsstiller ikke disse
foretakene ved alle kriteriene, og det vil være mulig å forbedre seg. | nb_NO |