Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelleland, Mari-Anne
dc.date.accessioned2016-10-11T11:19:54Z
dc.date.available2016-10-11T11:19:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414190
dc.descriptionMasteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016nb_NO
dc.description.abstractDe senere årene har arbeidet med å inkludere alle barn i den ordinære barnehage fått et stadig større fokus i den norske barnehageutviklingen. Det finnes likevel lite forskning og kunnskap om inkludering i barnehagefeltet i Norge. Gjennom semistrukturerte intervju av tre barnehagelærere har hensikten med denne studien vært å undersøke hvordan barnehagelærerne arbeider med å inkludere alle barn i barnehagen. Studien har ikke et klart skille mellom det spesialpedagogiske feltet og det allmennpedagogiske feltet, men tar utgangspunkt i at forskjeller og ulikheter er det normale og at inkludering av barn med særskilte behov er avhengig av barnehagens kompetanse til å inkludere alle barn. Min studie støtter seg til Gert Biestas teori og ser på barns mulighet for påvirkning og deltagelse som en forutsetning for inkludering i barnehagen. Inspirert av Michael Foucault ser studien på hvordan barnehagens organisering av tid og rom kan påvirke barns mulighet for å medvirke og å oppleve seg inkludert. Barnehagelærerne jobber for at alle barn skal oppleve seg som en naturlig del av gruppa og være inkludert i sin egen hverdag. De legger til rette for at alle kan delta ut i fra sine forutsetninger. Ved å ta utgangspunkt i barnas interesser, ta barnas innspill på alvor og ved å gi rom for impulsiviteten arbeider barnehagelærerne for å inkludere alle barn i barnehagen og gi rom for barns medvirkning. Det synes som barnehagenes dagsrytme, voksenstyrte aktiviteter og temaarbeid som er planlagt av de voksne kan begrense barns mulighet for å oppleve seg inkludert i sin egen hverdag. Barnehagens innredning får også betydning for inkluderingsarbeidet. Utstyr og materiell som står tilgjengelig for barna bidrar til barns mulighet for medvirkning og å oppleve seg inkludert i barnehagennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationPED511
dc.title«Vi må ikke lage rammene så snevre at ikke ungene passer inn» : en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne arbeider for å inkludere barn i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber89 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel