dc.contributor.author | Helleland, Mari-Anne | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T11:19:54Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T11:19:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2414190 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | De senere årene har arbeidet med å inkludere alle barn i den ordinære barnehage fått et stadig større fokus i den norske barnehageutviklingen. Det finnes likevel lite forskning og kunnskap om inkludering i barnehagefeltet i Norge. Gjennom semistrukturerte intervju av tre barnehagelærere har hensikten med denne studien vært å undersøke hvordan barnehagelærerne arbeider med å inkludere alle barn i barnehagen. Studien har ikke et klart skille mellom det spesialpedagogiske feltet og det allmennpedagogiske feltet, men tar utgangspunkt i at forskjeller og ulikheter er det normale og at inkludering av barn med særskilte behov er avhengig av barnehagens kompetanse til å inkludere alle barn.
Min studie støtter seg til Gert Biestas teori og ser på barns mulighet for påvirkning og deltagelse som en forutsetning for inkludering i barnehagen. Inspirert av Michael Foucault ser studien på hvordan barnehagens organisering av tid og rom kan påvirke barns mulighet for å medvirke og å oppleve seg inkludert.
Barnehagelærerne jobber for at alle barn skal oppleve seg som en naturlig del av gruppa og være inkludert i sin egen hverdag. De legger til rette for at alle kan delta ut i fra sine forutsetninger. Ved å ta utgangspunkt i barnas interesser, ta barnas innspill på alvor og ved å gi rom for impulsiviteten arbeider barnehagelærerne for å inkludere alle barn i barnehagen og gi rom for barns medvirkning. Det synes som barnehagenes dagsrytme, voksenstyrte aktiviteter og temaarbeid som er planlagt av de voksne kan begrense barns mulighet for å oppleve seg inkludert i sin egen hverdag. Barnehagens innredning får også betydning for inkluderingsarbeidet. Utstyr og materiell som står tilgjengelig for barna bidrar til barns mulighet for medvirkning og å oppleve seg inkludert i barnehagen | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | PED511 | |
dc.title | «Vi må ikke lage rammene så snevre at ikke ungene passer inn» : en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne arbeider for å inkludere barn i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 89 s. | nb_NO |