Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjåland, Marianne Fidje
dc.contributor.authorBerhus, Line Ingvill
dc.date.accessioned2016-02-22T15:43:02Z
dc.date.available2016-02-22T15:43:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380002
dc.descriptionMasteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDette studiet gjennomføres som en evaluering av den strukturelle endring som ble gjennomført ved Kirurgisk klinikk, Sørlandets sykehus HF våren 2014. Det ble vedtatt å opprette en merkantil avdeling med hovedansvar for det administrative fagområdet i klinikken. Et av hovedansvarsområdene for avdelingen er å sikre kvalitet i det pasientadministrative arbeidet. Bakgrunnen for at klinikken så det som nødvendig å vurdere organiseringen av den merkantile tjenesten var blant annet resultatet fra konsernrevisjonen ”Intern styring og kontroll av det pasientadministrative arbeidet”. Revisjonen avdekket flere risikoområder. Det var også et ønske fra avdelingsledere om mer lederstøtte i forhold til det administrative fagområdet. På bakgrunn av revisjonen og det innmeldte behovet for mer lederstøtte ble det i august 2013 utarbeidet et mandat og nedsatt en prosjektgruppe - ”Organisering av merkantile tjenester i kirurgisk klinikk”. Vi har gjennomført en dokumentanalyse for å kartlegge prosessen i prosjektet og den vedtatte endringsprosessen. Endringsprosessen ved kirurgisk klinikk framstår som en planlagt endring, med elementer fra både strategi E og strategi O. Den strukturelle endringen som ble gjennomført fremstår som akseptert og hensiktsmessig i forhold til at det har vært liten grad av motstand blant de merkantilt ansatte og blant de øvrige profesjonene i klinikken. For å kartlegge de merkantilt ansattes opplevelse av den strukturelle endringen har vi analysert resultatet fra 12 hovedtema fra Medarbeiderundersøkelsen 2014 og 2015. For å gjennomføre en hensiktsmessig analyse har vi valgt å koble prosjektets målsetninger opp i mot et teoretisk grunnlag som kan gjenspeiles i hovedtema i medarbeiderundersøkelsen. Dette er vårt analytiske rammeverk. Det kan se ut til at de merkantilt ansatte opplever at mye er ved det samme, men et viktig funn er at målene for den merkantile avdelingen fremstår nå som tydelige. Det kan og se ut til at man har klart å opprettholde motivasjon og arbeidsglede på tross av en strukturell endring. Grad av måloppnåelse i forhold til målsetningene i prosjektet er vanskelig å vurdere på grunn av deres generelle karakter. Vi mener likevel å ha vist at grad av måloppnåelse har bedre forutsetninger ved den nye organiseringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationORG 917
dc.titleMerkantil fagledelse ved Kirurgisk klinikk, forbedring eller utfordring? Evaluering av en strukturell endring ved Kirurgisk klinikk, Sørlandet Sykehus HFnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO
dc.source.pagenumber88 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel