Merkantil fagledelse ved Kirurgisk klinikk, forbedring eller utfordring? Evaluering av en strukturell endring ved Kirurgisk klinikk, Sørlandet Sykehus HF
Abstract
Dette studiet gjennomføres som en evaluering av den strukturelle endring som ble
gjennomført ved Kirurgisk klinikk, Sørlandets sykehus HF våren 2014. Det ble vedtatt å
opprette en merkantil avdeling med hovedansvar for det administrative fagområdet i
klinikken. Et av hovedansvarsområdene for avdelingen er å sikre kvalitet i det
pasientadministrative arbeidet.
Bakgrunnen for at klinikken så det som nødvendig å vurdere organiseringen av den
merkantile tjenesten var blant annet resultatet fra konsernrevisjonen ”Intern styring og
kontroll av det pasientadministrative arbeidet”. Revisjonen avdekket flere risikoområder.
Det var også et ønske fra avdelingsledere om mer lederstøtte i forhold til det administrative
fagområdet.
På bakgrunn av revisjonen og det innmeldte behovet for mer lederstøtte ble det i august 2013
utarbeidet et mandat og nedsatt en prosjektgruppe - ”Organisering av merkantile tjenester i
kirurgisk klinikk”. Vi har gjennomført en dokumentanalyse for å kartlegge prosessen i
prosjektet og den vedtatte endringsprosessen. Endringsprosessen ved kirurgisk klinikk
framstår som en planlagt endring, med elementer fra både strategi E og strategi O. Den
strukturelle endringen som ble gjennomført fremstår som akseptert og hensiktsmessig i
forhold til at det har vært liten grad av motstand blant de merkantilt ansatte og blant de øvrige
profesjonene i klinikken.
For å kartlegge de merkantilt ansattes opplevelse av den strukturelle endringen har vi
analysert resultatet fra 12 hovedtema fra Medarbeiderundersøkelsen 2014 og 2015. For å
gjennomføre en hensiktsmessig analyse har vi valgt å koble prosjektets målsetninger opp i
mot et teoretisk grunnlag som kan gjenspeiles i hovedtema i medarbeiderundersøkelsen. Dette
er vårt analytiske rammeverk. Det kan se ut til at de merkantilt ansatte opplever at mye er ved
det samme, men et viktig funn er at målene for den merkantile avdelingen fremstår nå som
tydelige. Det kan og se ut til at man har klart å opprettholde motivasjon og arbeidsglede på
tross av en strukturell endring.
Grad av måloppnåelse i forhold til målsetningene i prosjektet er vanskelig å vurdere på grunn
av deres generelle karakter. Vi mener likevel å ha vist at grad av måloppnåelse har bedre
forutsetninger ved den nye organiseringen.
Description
Masteroppgave ledelse- Universitetet i Agder, 2015